Monday 14 April 2014

BAB 3 KALAU SUDAH BERKENAN - Cempaka Rembulan



ADRA memusingkan badan ke kiri dan ke kanan. Puas bergolek dia mengerakkan kaki ke atas. Tilam yang digunakan hampir dua tahun itu bagaikan ada pepijat. Dia langsung tidak selesa. Kepalanya diangkat dan dijatuhkan berkali-kali ke atas bantal.
            Fikirannya benar-benar runsing. Perkhabaran yang dibawa oleh abahnya memeningkan kepalanya. Abahnya tidak memaksa, tetapi nada lelaki itu bagaikan menaruh harapan agar dia menerima. Dia tahu abahnya pasti tersepit dengan keadaan. Hutang budi yang ditaburkan oleh Tan Sri Hamzah terlalu banyak untuk keluarga mereka. Abangnya dapat sambung belajar di luar negara juga kerana lelaki itu. Malahan pelajaran adik-adiknya sekarang turut dibantu.
            Mampu ke dia menjadi isteri yang baik untuk suami jika usianya sendiri masih terlalu muda? Baru minggu lepas dia menyambut hari jadinya yang ke sembilan belas tahun. Dia ingin menolak tetapi takut menguris perasaan Tan Sri Hamzah.
Lelaki itu terlalu baik melayaninya. Ingin diterima dia sendiri gerun memikirkan alam rumahtangga yang bagaimana akan di laluinya selepas berkahwin nanti. Akan bahagiakah dia dengan lelaki yang langsung tidak dia kenali? Seperti apakah sikap lelaki itu? Baik seperti Tan Sri Hamzah ataupun jahat seperti mak tiri si Bawang Merah? Arghh…runsing.
            “Budak tu setuju jugak ke nak kawin dengan aku? Berapa umur dia? Ada tak handsome macam Godfrey Gao?” seketika kemudia dia tersengih sendiri. Ceh! Gatal benar nak berlaki. Dia mengutuk diri sendiri. Kalau di dengar dek abah, mahu dijelingnya setahun.
            “Weh..tak reti nak tidur ke?”
            Adra hampir melompat. Jantungnya kuat berdegup kerana terperanjat. Wajah sahabatnya direnung tajam. Bagaimana dia boleh terlupa kewujudan makhluk ‘seekor’ itu? Zuhana, teman serumah merangkap teman sekerjanya.
            “Kau ni tak reti bagi salam langsung. Kalau aku ada heart attack terus aku jalan. Dah la aku ni tak kawin lagi.” Terus disembur Zuhana yang tersengeh seperti kerang expired yang tunggu masa untuk dilupus. Kacau daun betul!
            “Amboi, gatalnya. Aku ingat kau yang macam stonecold ni tak ada perasaan nak kahwin.” Selamba Zuhana mengenakan Adra. Mulut pantas ditutup bila dia menguap. Rasa kantuk yang masih bersisa membuatkan matanya kembali kuyu.
            “Amboi mulut kau... Tak sayang langsung. Suka hati je nak kata aku stonecold.” Adra menjegilkan mata kepada Zuhana yang nampak comel memuncungkan bibir. Mula-mula dia bertemu Zuhana, disangkakan gadis itu berbangsa cina, kerana berkulit agak cerah dengan mata yang sedikit sepet. Setelah dia menjadi ‘ejen risikan’ barulah dia tahu yang gadis itu sebenarnya anak kacukan Melayu dan Thailand.
            “Ala, setakat mata kecil semut, nak beliak dekat aku, baik tak usah.” Zuhana memejamkan mata kembali. Takut panjang pula bebelan Adra.
            “Mata kau tu yang kecil. Isy..buat lupa daratan pulak.” Adra ketawa perlahan bila melihat Zuhana menarik kain selimut menutupi wajah.
            “Aku nak sambung tidur. Kau jangan nak kacau pulak.” Sempat Zuhana memberi pesan kepada Adra yang sibuk menarik kain selimutnya.
            Adra kembali menelentang. Jari-jemarinya digenggam dan diketuk-ketuk ke atas dahi apabila dia kembali memikirkan masalah yang bakal timbul. Kenapalah dalam banyak-banyak perempuan di dalam dunia, dia yang terpilih untuk menjadi menantu kepada Tan Sri Hamzah? Kusut betul!
            “Nak tolak ke nak terima? Tolak… terima… tolak… terima… tolak… terima.” Berkali-kali dia mengulangi ayat yang sama. Dia gelisah bila memikirkan ‘coretan’ perjalanan kehidupannya yang mungkin akan berubah seratus peratus jika dia menerima lamaran Tan Sri Hamzah.
            Jika ditolak hidupnya tidak akan berubah, tetapi dia tahu walaupun hidupnya tidak berubah, mungkin kemesraannya dengan lelaki yang sudah dianggap seperti ayah sendiri itu akan menjadi ‘pelik.’ Tidak mungkin lelaki itu dapat melayaninya dengan penuh mesra jika permintaannya tidak dipersetujui.
            “Weh..Kau merepek apa lagi? Tidur la. Esok kita nak pergi kerja pulak.” Dalam pejam Zuhana masih sempat menegur. Gila bising. Macam mana dia nak tidur?
            “Beb aku ada benda nak cerita ni.” Adra berkata lembut. Rasanya dia memerlukan seseorang untuk dia meluahkan perasaan yang semakin berserabut. Badannya mengiring mengadap Zuhana. Tangan pula dibawa menongkat kepala.
            “Esok-esok la cerita. Aku mengantuk dah ni. Tadi mata aku sihat kau tak nak cerita.” Zuhana memusingkan badan membelakangi Adra. Tidak mahu melayan kerenah sahabat baiknya itu.
            “Aku nak kawin.” Perlahan kata-kata itu meluncur dari bibirnya.
            Zuhana yang mendengar terus terbangun. Matanya terbeliak tanda tidak percaya. Tiada angin tiada ribut tiba-tiba sahaja Adra memberitahunya mahu berkahwin. Tanganya dibawa ke dahi Adra. Mulutnya terkumit-kumit seperti membaca sesuatu.
            “Sihat. Tak ada tanda macam orang nak demam. Nak kata kena sampuk, aku tengok elok aje. Ke, kau memang hantu?” Terus badan Adra dipegang dan digoncang kuat.
            Adra yang mendengar bicara Zuhana ketawa mengekek. Sahabatnya seorang itu ada sahaja modal untuk berkata-kata. Tangan Zuhana yang masih rajin mengoncang tubuhnya ditepis perlahan.
            “Aku tak tipu. Betul aku nak kahwin.” Dalam tidak sedar Adra bagaikan sudah memberi persetujuan.

            NAFIZ menarik nafas panjang. Kemudian dihembus perlahan-lahan. Terasa lega peparu setelah tadi nafasnya hampir semput akibat berlari. Rasanya sudah hampir sebulan dia tidak berlari sejauh hari ini.
Setelah berasa lega, dia menapak perlahan mendekati susuk tubuh yang keras kaku disebuah bangku yang disediakan. Entah apa mimpi Zafry mengajaknya berjoging pada tengah malam buta. Tapi sudahnya, hanya dia sahaja yang yang berpeluh. Lelaki itu pulak beriaksi bagai tugu peringatan. Duduk di atas kerusi tak bergerak-gerak!
            “Kau ni apasal? Muka masam dari tadi lagi. Macam orang mati bini dah aku tengok.” Nafiz hampir tergelak bila wajah itu bertambah teruk masamnya. Memang besar punya masalah ini. Mahu bertanya berlebihan, takut dia pula yang disembur nanti.
            “Aku tengah geram ni. Kau jangan nak buat lawak bodoh dekat sini pulak.” Suaranya sedikit meninggi. Sensetif telinganya menangkap perkataan ‘bini.’ Semak dikepala terasa semakin menimbun. Wajah ‘bakal bini’ terus terbayang dimatanya. Benci betul!
            “Isk.. Gurau sikit pun nak marah. Datang bulan ke apa?” Nafiz berkata perlahan bagaikan berbisik pada diri sendiri. Sedikit panas bila Zafry naik angin. Ingat dia punya angin saja ada!
            “Mahunya aku tak marah. Kau tu sebut bini segala. Ingat best ke?” Suaranya merendah sedikit. Bukannya Nafiz tidak tahu ‘ceritera cinta’ yang bakal terjadi beberapa minggu lagi. Ayahnya dalam mencari jodoh memang patut diberi tepukkan gemuruh. Gila buruk punya citarasa!
Nak suruh dia kahwin pun carilah gadis cun-melecun sikit. Seleralah jugak dia nak seret naik ke katil. Sedikit sengihan nakal tersunging dibibirnya. Tapi sekejap sahaja bila wajah si ‘bini’ itu kembali terlayar pada ruangan matanya. Dengan fesyen rambut yang ntah apa-apa, memang out nak jadi isteri pilihan.
            “Apa susahnya, kahwin sajalah. Nanti kalau kau dah rasa bosan, kau ceraikan dia. Lagipun bagus jugak kau kahwin awal, terselamat kau dari dosa. Lepas ni tak payahlah kau nak angkut perempuan sana-sini. Kau pakai jelah isteri kau tu. Dosa hilang pahala pun dapat.” Nafiz tersengih nakal.
            “Kau jangan buat lawak boleh tak? Sejak bila kau fikir dosa pahala ni? Kau pun dua kali lima macam aku jer.” Tawanya hampir meletus. Rasa kelakar pulak bila Nafiz bercakap tentang hal dosa dan  pahala. Kawannya itu pun rosak macam dia jugak. Ada hati nak nasihat konon. Boleh blah la…
            “Aku cakap jelah. Kau ingat aku tak nak bertaubat ke? Seru je belum panggil aku.” Sedikit sengihan dihadiahkan buat Zafry. Sungguh, bila difikirkan tentang dosa, pahala, syurga, dan neraka, dia memang takut. Malangnya dia tidak cukup kuat untuk meninggalkan segala keseronokkan yang dinikmatinya sekarang.
            Hendak harapkan mama dan papanya bagi nasihat? Kirim salam sajalah. Bapak borek anak rintik. Diorang pun sama sahaja seperti dia. Mana pernah kira hukum hakam. Main belasah semua benda.
            Kawan nak bagi tazkirah? Selamat segala. Bagi tazkirah untuk ‘menjahanamkan’ lagi dia bolehlah. Ada kawan pun semuanya sama spesis. Nak harapkan Zafry? Dia rasa dia lagi baik sekali ganda daripada lelaki itu.
            “Cakap macam kau dah nak bertaubat. Gila geli. Bertambah sakit hati aku.”
            “Alah kau kenal-kenal la dengan dia dulu. Mana tahu nanti kau tersangkut.” Tuala kecil dicapai. Dikesat peluh yang merinik di atas dahinya.

            “Tak payah nak harap sangatlah lah. Nak tengok pun aku tak ada selera.” Sedikit angkuh suara itu kedengaran. 

Copyright : Cempaka Rembulan / Idea Kreatif

No comments:

Post a Comment