Sunday 21 September 2014

Bab 8 : MUTIARA HATIKU RAFFLESIA - BILL BORA

            
                                     

      
PUAN ZAITUN membelek wajah di cermin. Setelah yakin solekan di wajahnya kemas tanpa sebarang comot, tangannya mencapai gincu berwarna pink lembut, kemudian dioles ke bibirnya.
            Gincu diletakkan kembali ke atas meja solek sebelum berdiri tegak di hadapan cermin, memeriksa penampilannya hari ini.
            Rambutnya elok tersanggul. Mekapnya tipis namun cukup menaikkan seri wajah. Baju kebaya moden yang tersarung di badan nampak elok terletak.
            Dia tersenyum puas hati.
            “Awalnya bersiap, awak nak ke mana ni?” Tuan Eskandar merenung isterinya di meja solek sambil kedua belah tangannya membetulkan tali leher sendiri.
            “Jumpa bakal menantu kita,” jawab Puan Zaitun sambil tersenyum meleret.
            “Bakal menantu kita? Bukan bakal menantu awak?” usik Tuan Eskandar.
            Serentak itu wajah ceria Puan Zaitun berubah kelam, dia segera menoleh ke arah suaminya.
            “Abang tak mengaku Haris tu anak abang ke?” Puan Zaitun mencerlung pada suaminya.
            Tuan Eskandar ketawa kecil.
            “Awak ni, lain yang abang maksudkan, lain pula yang awak faham.”
            “Dah abang tak mengaku itu bakal menantu kita, mesti sebab abang tak mengaku Haris tu anak abang, kan?” Puan Zaitun menarik wajah masam.
            Tuan Eskandar datang menghampiri si isteri. Kedua belah tangannya memicit-micit kedua belah bahu isterinya. Kalau si isteri merajuk, memang itu saja caranya untuk pulihkan rajuknya.
            “Kenapa pula abang tak nak mengaku. Anak sekacak Haris tu memang menjadi kebanggaan seorang ayah tau. Kalau tak kerana emaknya yang jelita, tak mungkin abang boleh dapat anak sekacak itu. Nak harapkan DNA abang yang tak berapa nak handsome ni, tak mungkin boleh dapat anak sekacak dan sebijak Haris,” pujuk Tuan Eskandar.
            Hati Puan Zaitun berbunga-bunga. Itulah antara sebab mengapa dia suka merajuk sebab dia seronok dipujuk oleh si suami.
            “Mestilah dia bijak sebab ayah dia. Tinggi dan kacak sebab ayah dia juga,” Puan Zaitun tersenyum meleret. Dia tahu si suami saja merendah-rendahkan diri. Kalau tidak kerana jatuh cinta pandang pertama pada Eskandar, mana mungkin dia sanggup jadi isteri kepada lelaki tampan ini.
            “Jadi, siapa bakal menantu kita tu?” soal Tuan Eskandar sambil merenung wajah si isteri melalui cermin.
            “Siapa lagi, anak manja kawan baik awaklah.”
            “Kazim?”
            “Abang ada kawan baik lain ke?”
            Klise,” Tuan Eskandar menaikkan kening pada si isteri, kemudian tersenyum kecil. Kawan baik menjodohkan anak masing-masing. Memang sangat klise!
            Klise ke… apa ke… saya tak kisah. Yang saya kisah darah kita tak mengalir ke tempat yang salah. DNA anak cucu kita terjaga.”
            Tuan Eskandar menggeleng kepala. Apabila isterinya membuka cerita bab darah ni memang dia tidak berapa hendak setuju. Penting sangatkah darah kerabat yang mereka pertahankan selama ni? Bukankah darah manusia sama saja?
            Pernah juga dia cuba ubah pemikiran Puan Zaitun, tapi sudahnya berakhir dengan masam muka kemudian tak fasal-fasal berhari-hari dia kena pujuk. Kalau pujuk macam tadi dia tidak kisah, tetapi kalau sampai beribu-ribu duit melayang, memang dia sanggup mendiamkan diri dari bercakap soal darah keturunan dengan isterinya.
            “Haris tahu ke awak dah buat keputusan ni?” Tuan Eskandar mula tak sedap hati.
            “Sekejap lagi dia tahulah,” jawab Puan Zaitun acuh tak acuh.
            Kedua belah kening Tuan Eskandar terangkat. “Sayang…soal nikah kahwin ni bukan benda main-main. Kena ada persetujuan dari tuan punya badan baru kita boleh merancang itu ini.”
            Puan Zaitun tersenyum lebar.
            “Anak kesayangan kita tu mana pernah membantah cakap saya selama ni. Lagipun saya mama dia. Saya tahu apa yang terbaik untuk anak kita. Abang jangan risaulah. Haris mesti setuju punya.” Penuh yakin Puan Zaitun membahas.
            Tuan Eskandar hanya mampu menggeleng. Simpati pada si anak mula muncul dalam hati. Tapi dia sendiri tak mampu nak cakap apa-apa bila Puan Zaitun dah bersuara. Harapan dia agar si anak tidak ada pilihan sendiri. Jadi, kuranglah rasa bersalah dia bersetuju dengan rancangan si isteri. Kalau tidak, filem Antara Dua Darjat 2014 bakal terjadilah nampaknya.
             
             

BAU haruman semerbak buat Puan Zaitun sedut nafas panjang-panjang.
“Wanginya?” Dia menjeling Haris yang baru turun dari biliknya.
Tak pernah-pernah anak tunggal dia ni bau semerbak macam ni sebelum ini. Tiba-tiba hati Puan Zaitun rasa semacam, lebih-lebih lagi apabila melihat senyuman dan wajah ceria si anak.
            “Morning mama,” Haris mencium pipi kanan mamanya.
            “Nak jumpa siapa ni?” Puan Zaitun memandang curiga. Sapaan selamat pagi dari si anak tidak disambut. Takkan nak jumpa pelanggan sewangi ini?
            “Bakal menantu mama,” jawab Haris bersahaja.
            Serentak itu Puan Zaitun tersedak. Kopi yang baru sedikit disisip diletakkan pantas ke atas meja.
            Tuan Eskandar segera menepuk-nepuk belakang isterinya.
            “Haris!” Tuan Eskandar menjeling anaknya.
            Haris ketawa kecil.
            “Amboi mama, sampai tersedak. Terkejut gembira ke terkejut tak gembira ni?” usik Haris, tersenyum sambil menunggu pembantu rumah mereka menuang kopi ke dalam cawan di depannya.
            “Bergantung kepada siapa calonnya. Kalau kena dengan taste mama, terkejut gembira. Kalau tidak…” Dengan wajah serius, Puan Zaitun membiarkan ayat itu tergantung.
            “Siapa?” soalnya keras selepas si anak hanya mendiamkan diri.
            Haris yang sedang menyuap sarapan pagi mengangkat wajah memandang wajah mamanya. Melihat renungan tajam terarah padanya, terus hatinya jadi kecut.
            “Berguraulah mama,” Haris telan liur. Tidak boleh berterus terang sekarang, nanti tidak fasal-fasal pagi yang indah akan jadi huru hara. Papa pun dah menjeling beri amaran.
            “Hal menantu jangan nak bergurau, ya,” pesan Puan Zaitun tegas.
            Sekali lagi Haris telan liur. Sudah terbayang di ruang matanya halangan yang bakal dia hadapi. Terngiang-ngiang kembali perbualan dia dengan Shakir semalam. Sanggupkah dia harungi semua itu?
            Tidak mahu membebankan fikiran sendiri dengan perkara yang belum pasti, Haris cepat-cepat menukar topik perbualan mereka sekeluarga.
            “Pagi-pagi ni mama lawa semacam je, nak pergi mana? Takkan pergi pasar?” Haris pandang penampilan mamanya. Kalau tengok dari pakaian dan solekan, dia yakin mamanya bukan hendak ke pasar.
            “Jumpa bakal menantu,” jawab Puan Zaitun.
            Kali ini tiba giliaran Haris pula tersedak. Air yang ditelan terasa tercekik di kerongkong.
            “Dah kenapa pagi ni semua orang asyik tersedak je ni? Makan tak baca bismillah ke?” sindir Tuan Eskandar sambil menggeleng kepala.
            “Amboi! sampai tersedak, gembira nak dapat calon isteri ke?” perli Puan Zaitun.
            Haris tersengih. Mama ni, dah pandai nak perli dia pula.
            “Bergantung kepada calonnya,” balas Haris, sengaja memulang sinikal mamanya tadi.
            “Melly,” jawab Puan Zaitun tanpa selindung lagi.
            “Hah?” bulat mata Haris memandang mamanya.
            Walaupun sudah berkali-kali nama Melly disebut mamanya, kali ini kejutannya lain benar. Terasa seperti ada renjatan elektrik pada janungnya.
            “You’re kidding, right?”
            “Mama tak bergurau. Mulai hari ini, Haris kena belajar menerima hakikat.”
            “Mama… kan Haris dah banyak kali cakap. Haris tak suka Melly. Hati Haris tak pernah suka pada dia.”
            “Tak kenal maka tak cinta. Nanti mama akan susun supaya Haris dan Melly keluar berdua. Kenal hati budi masing-masing. Lepas kenal mesti Haris suka,” tegas Puan Zaitun.
            Haris pandang papanya, mengharap sokongan namun sebaliknya Tuan Eskandar langsung tidak angkat wajah dari dada surat khabar.
            Terus dia mendengus kasar. Nampaknya dia berseorang dalam hal ini.
            Tidak!
            Apa jadi pun dia tidak akan memilih Melly. Selama ini hidupnya ditentukan mamanya. Tapi kali ini dia tidak akan biarkan Puan Zaitun menentukan siapa pasangan hidupnya. Ini soal hati dan perasaan. Soal siapa yang bakal jadi peneman hari tuanya. Soal siapa yang bakal jadi ibu kepada anak-anaknya.
            Dia tak sanggup menyentuh mana-mana wanita tanpa rasa cinta. Dia mahukan hidup yang dipenuhi rasa sayang. Dia mahukan rumah tangga yang dibina dari rasa cinta kedua belah pihak.
            Dan Haris yakin, semua itu tidak akan diperolehi jika dia bersama Melly. Semua itu hanya akan dapat dikecapinya jika si gadis mutiara yang berada di sampingnya.
            Apa pun yang terjadi, dia akan pastikan, Anis Sophea bakal menjadi suri hatinya!
            Apa pun yang terjadi, dia akan dapatkan apa yang hatinya mahu.
             

13 comments:

  1. copy paste dari atas:

    Apa jadi pun dia tidak akan memilih Melly. Selama ini hidupnya ditentukan mamanya. Tapi kali ini dia tidak akan biarkan Puan Zaitun menentukan siapa pasangan hidupnya. Ini soal hati dan perasaan. Soal siapa yang bakal jadi peneman hari tuanya. Soal siapa yang bakal jadi ibu kepada anak-anaknya.

    klise!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yess.. i'm with you dear! our real life memang klise. lepas ni kita request writer buat cerita watak boleh terbang2 lak, nak? make sure u support novel tu nanti tauu..

      - Arah Tuju-

      Delete
    2. cerita terbang2 tu better ko bace siri TWILIGHT le -Arah Tuju- jgn nk synical pulak!

      Delete
    3. I'm not trying to be cynical. Just pointing out the obivious. Sorry if you felt offended.
      Actually..i noticed something. You keep on complaining about this story nearly on every chapter and yet you keep on coming back for more..

      -Arah Tuju-

      Delete
    4. coming back sbb musabab ku nk cari if ada kelainan tp bila dh habis di blog ni, mmg ku dh decide tk beli lah unless ade magik cerita ni ada sesuatu yg berbeza!
      & sbb ku tengok promo novel ni sgt 'over' or just gimmilk je!

      Delete
    5. ooo.. okey, i know the answer. tq dear.

      Delete
    6. I see. Well from what i've been seeing,the writer is a publicist. So i guess it's his job to make all the hype for the sake of selling his book regardless it's an extraordinary or just a plain cliche story.

      Arah Tuju

      Delete
    7. totally agree with u the writer a publicist of a fofular gem so he has the extra advantage to buy readers by displaying artists modelling his cover novel - kn readers masani mudah cair & melting & terleleh tengok muka artist tho' story is plain cliche! di tambah lg kena offer hadiah mutiara 5K hahahaaaa yg tak ada IG pon dh sibuk meleleh nk buka account IG

      Delete
  2. best2...xsabar tggu bab sterusnya~~

    ReplyDelete