Sunday 29 March 2015

Bab 10: JODOHKU DAN JANJI-NYA - SUZANA SULAIMAN


DARI ekor matanya, Jannah tahu yang Safi sedang asyik memandang ke arahnya. Dia pasti sahabatnya itu pasti tak senang duduk selagi persoalan yang terbuku di hati tidak diluahkan. Dalam diam, Jannah menahan senyum dan meneruskan bacaan.

Lima minit berlalu dan akhirnya.

“Babe, dah dua hari aku tengok kau bawa buku tu ke hulu ke hilir. Kau tengah baca pasal solat sunat yang mana satu?” soal Safi sambil mengambil tempat di sebelah Jannah. Kepala cuba menjengah untuk melihat isi kandungan muka surat yang sedang dibaca tapi pantas Jannah menutup buku kecil itu.

“Cuba kau terangkan pada aku tentang solat istikharah,” pinta Jannah pantas.

“Ooo… solat istikharah? Apasal tiba-tiba?” Terangkat kedua kening Safi. Sedikit pelik dengan permintaan rakan baiknya itu.

“Cerita sajalah dei… jangan banyak soal macam polis.” Jannah menampar peha Safi.

Safi mendecit sambil mengusap tempat yang ditampar.

“Iskh! Itulah, aku suruh ikut pergi kelas, kau tak nak.”

“Eh… kau nak ajar aku ke tak nak ni? Kalau tak nak, aku boleh je pergi tanya pada Ustazah Sharifah tu. Bising pulak!”

“Alololo… sikit-sikit nak marah. Sikit-sikit nak merajuk.”

Jannah membulatkan matanya.

“Jangan kedekut ilmu. Nanti Allah tarik balik ilmu kau tu!”

“Choii! Mulut kau tu! Astaghfirullah. May Allah grant us His forgiveness!”

Jannah ketawa.

“Amin.” Jannah membawa kedua tapak tangan menyapu mukanya.

“Cepatlah cerita!” Jannah menggesa.

“Okey. Okey… meh ustazah Safi cerita ya. Sebenarnya istikharah ialah proses terakhir daripada tiga langkah yang kita perlu ambil apabila kita hendak membuat satu keputusan. Perkataan istikharah itu maksudnya; mencari sesuatu yang baik; to seek that which is good. By the way, do you know that it is a sunnah?”

“I know.”

“Good. Okey, aku sambung. Langkah pertama ialah kita perlu menentukan terlebih dahulu apa yang kita kehendaki dengan menggunakan akal fikiran yang diberi Allah. Kita perlu mengkaji serba sedikit tentangnya. Menimbang baik buruknya. Kemudian langkah kedua pula ialah istisyarah, iaitu kita pergi meminta nasihat daripada orang-orang yang lebih maklum. Yang ketiga dan terakhir barulah istikharah. Faham?”

Jannah mengerlip mata tiga kali.

“Cuba kau bagi contoh in layman’s terms.”

“Okey, sebagai contoh, katalah aku bercadang nak beli kereta. Sebelum aku pilih yang mana satu aku nak, aku mestilah akan shop around dulu untuk memilih, betul tak?”

Angguk.

“Jadi, selepas aku penat keluar masuk semua kedai kereta, akhirnya aku ada dua pilihan. Sama ada si Audi RS7 merah yang maha seksi ataupun si Q7 hitam yang penuh misteri.”

“Amboi!”

Safi ketawa seronok.

“Berangan ma… free! Anyways, sebelum aku confirm and decide yang mana aku nak beli, aku kenalah minta nasihat daripada orang yang pakar mengenai kereta, kan? Takkan hanya kerana aku suka, aku terus beli? Mestilah aku kena tahu apa yang aku nak dan buat perbandingan antara kedua-dua kereta tu. Yang mana lebih sesuai untuk kegunaan aku, lebih reliable dan yang penting mengikut tahap kemampuan aku. That kind of stuff la. Kau faham tak?”

“Faham, ustazah.”

“Okay next. Jadi, katalah lepas consultation tu, hati aku berat pada si merah sebab dia lagi sexy kan tapi aku masih tak berapa yakin sama ada keputusan aku tu betul ke tidak, jadi masa inilah aku buat solat istikharah. Minta pada Allah supaya Dia menyenangkan aku dalam membuat keputusan. Faham?”

“Affirmative!”

“Phew… Alhamdulillah. Tapikan, ramai orang tak buat langkah satu dan dua. Mereka terus buat istikharah dan kemudian mereka complain kata mereka tak dapat petunjuk. Macam mana nak datang petunjuk kalau you don’t know what you want in the first place?”

Jannah mula menggigit pen di tangan. Kepalanya mengangguk faham.

“Jadi, sekarang ni aku ada keputusan yang perlu dibuat.”

“Keputusan apa?”

Jannah duduk tegak. Bantal kecil di sebelah Safi dicapai dan ditepuk-tepuk sebelum diletakkan di atas riba.

“Remember the guy I told you about?”

“Yang nak jadi imam kau tu?”

“Yup.”

“Kenapa dengan dia?”

“He wants me to set a time for us to meet and get to know each other dan dia minta aku buat solat istikharah.”

“Wah… like seriously?”

“Yeah… like seriously!”

“Dia cakap terus macam tu?”

“Ha’ah dan daripada cara dia bercakap, aku rasa dia dah buat dan dia dah dapat petunjuknya. Jadi sekarang dia suruh aku pulak. Tapi macam mana aku nak buat keputusan when I don’t know him?”

“Then get to know him la. Apa yang susah sangat?”

“Because I don’t know if I want to.”

“Kenapa tak nak? Apa salahnya? Teruk sangat ke dia tu?”

Jannah diam seketika.

“Maksud kau?”

“Yalah, rupa dia buruk sangat ke? Selekeh? Perangai dia tak senonoh ke? Player ke? Kenapa yang kau susah sangat nak bawa diri kau untuk berkenalan dengan dia? Dan tolong jangan cakap kat aku sebab kau malas! Bukan suruh kau kahwin dengan dia pun!” Safi dah mula berleter.

“Ermmm…”

“What ermmm? Just go do it!”

“Senangnya kau cakap.”

“Apa yang susah? What is the worst thing that can happened? Kau pergi jumpa dia. Have a friendly chat. Cuba kenali dia dengan lebih dekat. Tanya apa yang kau nak tanya. Lepas tu kalau at the end of the day, kau rasa dia tak sesuai, tolak dia dengan baik. Itu yang dia minta pun kan? Bukannya dia kata dia nak hantar rombongan untuk pinang kau terus!” Safi terus membebel.
“Yang kau ni nak emo, kenapa?”

“Aku geram la tengok kau ni!”

“La… apasal?” Jannah buat bodoh sedangkan dia sedang menahan tawanya daripada meletus. Reaksi wajah Safi cukup kelakar baginya.

“Eeee… kau ni kan!”

Jannah menjungkit bahu.

“Tengok la macam mana. Kalau dia betul ikhlas, biarlah dia tunggu sekejap.”
“Tak baik tau kau buat macam ni.”

“Betul apa? Apa kata orang, kalau dah jodoh, tak ke mana? Takkan lari gunung dikejar?” Jannah menjelir lidah.

“Seriously Jannah, bagi dia peluang. Mungkin dia jodoh kau.”

Mendengar pernyataan Safi, senyumannya terus hilang. Wajah serius sahabatnya itu direnung sebelum dia melepaskan satu nafas.

“So tell me, kau dah jumpa dia beberapa kali kan? Apa firasat kau kata? What is your first impression of him?”

“First impression, the guy is kinda cool, biasalah mat motor tapi lepas tu, aku rasa dia annoying sangat. Aku memang tak pernah jumpa lelaki yang direct macam dia.”

“There is always a first time for everything, kan?” Safi kembali ketawa.

“Hish kau ni!” Bantal kecil yang tadi duduk elok di riba, dilempar kepada Safi.
“Wei, apa ni main baling-baling?!” Bantal itu kini dipeluk kemas.

“Tapi apa pun, aku seriously suka cara dia tau. Susah nak cari lelaki yang gentleman macam ni. Yang tak beat around the bush. Konar sana sini tapi tak sampai-sampai. Kau tengok sendiri budak-budak kat Baitul Husna tu, berapa ramai yang ditipu oleh lelaki-lelaki yang tidak bertanggungjawab? Jadi pada aku, kau sangat-sangat bertuah. Ingat tak kau kata hari tu, antara ciri-ciri lelaki yang kau suka ialah lelaki yang tahu apa yang dia nak. Pada aku mamat ni, knows what he wants and he is going for it.” Safi menyambung kata dengan riak yang serius habis.

Jannah diam lagi. Ada banyak betulnya apa yang baru dituturkan oleh sahabatnya itu. Walaupun dia baru kenal Jihad, dia juga nampak akan keikhlasan lelaki itu.

“Apa nama dia eh? Aku tahu kau ada beritahu aku hari tu. Oh ya, Jihad Mikhael! Lepas ni aku janji tak lupa lagi! Bila agaknya aku boleh jumpa dia eh?”

“Eh, malaslah aku nak cakap dengan kau. Baik aku naik atas mandi. Lepas tu, aku nak pergi jenguk Sarah.”

“Eh, aku nak ikut!”

“Kau tak keluar dengan Razlan?”

“Tak. Dia outstation.”

“Oh, okey tapi I am taking Sarah for a swim so you better bring your burqini along.”

“Wah! Swimming! Yeay!”

“Tangachi, kau baik bersiap cepat. Kau lambat, aku tinggal!”



“JIHAD, awal kau hari ni?” tegur Malek. Beg yang digalas, diletakkan ke lantai. Dia menjadi penonton kepada Jihad yang sedang ligat melakukan push ups.
“Cuti umumkan? Better make the most out of it,” balas Jihad apabila dia berdiri semula. Nafasnya sedikit tercungap. Peluh di dahi mengalir laju.

“Looks like you are almost done with your circuit training.” Malek memandang kepada two dumb bells yang berhampiran dan kemudian kepada t-shirt tanpa lengan Jihad yang sudah lencun dengan peluh.

“Yup… dah 45 minit, bro.” Jihad mengesat peluh dengan tuala kecil yang baru ditarik dari beg sukannya.

“Gim kau pun dah ramai ni. Tadi masa aku sampai, cuma ada aku dengan Gina saja,” sambungnya sambil memerhati sekeliling. Ada yang berlari di atas treadmills, ada yang sedang mengangkat berat dan ada yang sedang bersiap sedia untuk sesi power aerobic yang akan bermula sebentar lagi. Gina pun sudah hilang entah ke mana.

“Apasal kau lambat?” soalnya kepada Malek sebelum dia meneguk minuman isotonik yang dibawa.

“Biasalah cuti-cuti gini, keluarga harus diutamakan. Aku bawa Zai dan anak-anak pergi sarapan kat Kampung Baru tadi. Sekali-sekala pekena nasi lemak, sedap ooo. Kau tu nanti, bila dah ada keluarga sendiri, macam tulah juga. So, Khael, kau better enjoy yourself sebelum kahwin. Bila ada anak nanti, jangan mimpilah kau boleh datang ke gim tiga-empat kali seminggu macam sekarang.”

Jihad ketawa.

“Aku pun tak nak datang gim wei kalau dah ada isteri. Baik aku luangkan masa aku dengan dia! I need to make up for all those lost times, bro!”

Gamat sudut gim itu dengan tawa mereka.

“Kalau macam tu, cepat-cepat kahwin, Khael.”

“Tengah usaha ni, bro.”

“Ooo… masih yang itu?”

“Hati aku nak dia, bro.” Peluh yang meleleh di belakang tengkuk dilap laju.

“Brutal sungguh hati kau tu, Khael. She’s one tough cookie to crack.”

“Nothing worthwhile comes easy, right?”

“Betul. Betul. She is worth it, definitely.”

“Usaha dan doa, bro. That is all I can do.”

“Bagus. Aku sokong kau. I will have your back.”

“Thanks, bro. Good to know.”

“Kalau dia macam-macam dengan kau, kau beritahu aku.”

Pecah lagi ketawa dua lelaki itu.

“So lepas ni, kau nak buat apa?” soal Malek selepas ketawa mereka reda.
“Weights. Jom sekali?”

“Okey, nanti aku join kau. Biar aku masuk pejabat dan selesaikan apa yang perlu dulu. Nanti kita jumpa.” Malek menepuk bahu Jihad beberapa kali sebelum dia menapak ke biliknya.




1 comment: