Saturday 28 May 2016

Bab 2 : LELAKI IDAMAN - PENA KAYU


MELINA mengeluh, sangat berat. Mahu saja dihalakan kepalanya ke dinding sembari 

dihantuk berkali-kali. Biar cedera parah dan kemudian, bolehlah dia dihantar semula ke semenanjung. Jadi Melina tidak perlu jadi cikgu di Sabah ini lagi. Cuma bila difikirkan itu idea gila, maka Melina batalkan niat gila tersebut.
Ini cerita jujur. Melina Binti Samad tidak sudi jadi cikgu. Melina dipaksa jadi cikgu. Semuanya sebab ini kerja turun-temurun keluarga Melina. Bayangkan, daripada moyang sampailah ke ayah dan ibu, profesion mereka semua adalah cikgu.
"Cikgu Mel."
Nah, itu suara tuan pengetua. Melina memang mengukir senyuman. Cuma segala macam ayat tuan pengetua, semuanya masuk telinga kiri dan terus keluar telinga kiri semula. Melina malas nak dengar. Otak
Melina sekarang cuma ingin segera pulang ke semenanjung.
"Faham, Cikgu Mel?"
"Faham."
Sebenarnya Melina tidak faham langsung.
Alahai Mel, macam mana nak didik anak bangsa kalau begini? Tugas sebagai pendidik belum dimulakan, tapi otak Mel sudah melayang entah ke mana. Mel, mendidik anak bangsa itu amanah. Jangan rosakkan amanah tersebut.
Mel tahu, Mel juga faham. Salahkan ibu dan ayah Mel. Ayah dan ibu yang paksa Mel jadi cikgu. Cikgu subjek Kimia pula. Memang berkimialah otak Mel.
"Cikgu baru, kan?"
Satu suara lunak menegur setelah tuan pengetua melangkah pergi. Kalau jadi penyanyi, pasti albumnya laku keras.
Bersinar bola mata Melina melihat pemilik suara lunak tersebut. Lebih kepada kagum sebenarnya.
Kulit pemilik suara lunak itu nampak mulus, putih seperti cina. Tidak sama dengan kulit kuning langsat Melina. Matanya bundar dan hidungnya begitu indah terbentuk. Itu belum disebut bibirnya yang comel. Pokoknya, serba-serbi sempurna. Jujur yang paling jujur, Melina jauh kalah.
"Cikgu baru, kan?"
Pemilik suara lunak itu meminta kepastian lagi. Melina pula masih melopong. Kalau reaksi Melina pun sudah begini, apatah lagi kalau anak teruna yang melihat pemilik suara lunak ini. Boleh jadi gila bayang.
"Cikgu?"
"Ya. Ya. Saya cikgu baru,” balas Melina setelah bebas daripada penyakit kagum.
"Saya Cikgu Suraya. Awak boleh panggil saya Sue. Meja saya depan meja awak. Depan sana tu."
Tangan yang Cikgu Suraya hulur, segera Melina sambut. Halus dan tidak kasar seperti tangan Melina. Pasti Cikgu Suraya rajin memakai losyen.
"Melina. Panggil saya Mel saja."
"Selamat datang ke sekolah ni dan selamat mengajar, Mel. Selamat datang ke Tawau juga."
Bagusnya Cikgu Suraya ni. Sudahlah cantik, berbudi bahasa pula. Sememangnya Cikgu Suraya calon isteri terbaik untuk lelaki-lelaki bujang di luar sana.
"Saya ada kelas sekarang, bila ada masa terluang, kita borak lagi."
Melina juga ada kelas. Bergegas Melina ke mejanya mengambil bahan mengajar sebelum ikut keluar dari bilik guru. Melina tidak mahu lewat walau sesaat pun pada hari pertama bertemu pelajarnya.
Begitupun, satu-satu anak tangga Melina turuni dengan hati yang melayang. Otaknya pun ikut bergoyang-goyang. Hingga akhirnya, matanya dipaku oleh satu susuk gagah.
Terpegun. Terkejut. Terkesima. Akhir sekali Melina terpesona dengan hati yang telah jatuh tanpa sengaja. Lebih tragis bila langkahnya tersilap, lalu terjadilah insiden terduduk di tepi tangga.
Ya Tuhan, perit rasanya bila jatuh terduduk begini. Itulah Mel, ada mata tapi tak digunakan.
"Apalah nasib, hari pertama mengajar, jatuh tangga pula," keluh Melina sembari bahan mengajarnya dikutip. Setelah itu kepalanya dijengah mencari susuk
gagah tadi. Sepi dan kosong koridor tersebut. Susuk gagah tadi jejaknya telah hilang.
"Salah nampak agaknya. Tak mungkinlah orang yang sama."
Dalam keadaan berjingkit sedikit, Melina meneruskan langkah menuju ke bilik darjah. Anak muridnya yang seramai 28 orang kelihatan leka berbual dan ketawa. Bukan main lagi mereka itu semua ya.
Tipikal pelajar tingkatan empat beginilah. Memasuki tingkatan empat, mereka anggap sebagai tahun honeymoon, tahun berpesta dan bersuka ria hingga lupa dunia. Tahun hadapan baru hendak serius. Mental beginilah yang Melina nekad hendak ubah.
"Selamat pagi, cikgu!"
Suara anak muridnya yang seramai 28 orang itu bergema, tidak serentak. Jadi bunyinya seperti langau yang menghurung tahi. Berkerut dahi Melina. Sepasang matanya dikecilkan lalu sorotannya ditebarkan pada sekeliling bilik darjah.
"Sekali lagi. Kali ni cikgu nak serentak dan dengan suara yang bersemangat. Jangan buat suara lembik macam seminggu tak makan. Kalau suara lembik, semua sekali berdiri dekat luar."
“Cikgu tak sporting!”
Memang Melina tidak sporting, sebab itulah awal-awal lagi Melina tidak sudi terjun ke dalam profesion perguruan. Melina kejam dan tidak berhati perut.
“Lagi sekali, kali ni beri ucapan betul-betul. Kalau nak menuntut ilmu ni, biar bersemangat. Barulah apa yang diajar pun bersemangat masuk dalam otak.”
"Selamat pagi, cikgu!"
Suara pelajarnya serentak dan nyaring. Sebagai hadiah, senyuman paling manis Melina berikan pada semua pelajarnya. Nanti kalau ada yang malas, siaplah yang malas itu. Melina ni, garang macam singa.
Dan gatal juga. Pantang nampak lelaki dahi licin, terus jatuh tangga.
Fakta salah! Jangan percaya, ya? Jatuh tangga tadi termasuk dalam kategori kesilapan teknikal.
Sesi suai kenal bermula, satu persatu pelajarnya disuruh mengenalkan diri. Pelajar yang terakhir, raut wajahnya nampak nakal sedikit. Gerak hati Melina pun mulai lain. Nampaknya Melina perlu beri perhatian pada pelajar lelakinya yang seorang ini.
"Namaku ani Ahmad Fendi. Mun di lagau Fendi pun boleh. Kan bertanya mun inda keberatan, Cikgu Mel ani udah kawin ke balum?” (Nama saya Ahmad Fendi. Boleh panggil Fendi. Cikgu Mel dah kahwin atau belum?)
Amboi, isu kahwin yang ditimbulkan oleh Fendi ni. Bergema bilik darjah tersebut dengan suara deheman dan siulan yang dibuat-buat. Masing-masing menyokong soalan berstatus peribadi Fendi.
“Cikgu Mel balum kawin, lakat tah lagi bujang.” (Cikgu Mel belum kahwin, bujang lagi.)
“Wow! Wow! Wow! Cikgu Mel faham dan pandai balas balik. Cikgu Mel hebat!”
Ini Melina Samad la. Darah pahlawan Perak mengalir dalam diri Melina. Pantang Melina menyerah sebelum berjuang. Sebab itulah sebelum ke Sabah, Melina awal-awal lagi sudah belajar sedikit bahasa orang Sabah. Sebutlah daerah mana pun, Melina pasti faham dan bijak membalas semula.

“Mun miatu, basar tah hati kan sayang Cikgu Mel ani banar-banar. Inda main-main lagi ni.” (Kalau macam ni, nak sayang Cikgu Mel lebihlah.”
Alahai, makin ligat pula si Fendi ini menuturkan bahasa daerahnya.
“Cikgu Mel, mun inda kabaratan kan minta alamat rumah Cikgu Mel di semenanjung atu. Sanang jua ku maunjar.” (Cikgu Mel, nak minta alamat Cikgu Mel dekat semenanjung. Nanti senang nak cari.)
“Nak buat apa?”
Fendi mula tersengih-sengih. Sengihannya nampak luar biasa nakal.
“Nak suruh mak masuk meminang Cikgu Mel.”
Kali ini bilik darjah bergema dengan sorakan. Keadaan seperti tidak terkawal. Aduh, pening kepala Melina. Rasanya Melina sudah cukup garang, tetapi kenapa seolah-olah Melina sedang dibuli ni?
Bukan buli wahai Melina. Sesi suai kenal, biasalah kalau pelajar bergurau.
Ini bukan bergurau, ini sengaja mengundang Melina bertukar menjadi singa.
“Saya ada abang Cikgu Mel. Handsome macam saya juga. Kalau Cikgu Mel kosong lagi, Cikgu Mel boleh jadi kakak ipar saya.”
Belum sempat Melina keluarkan ngauman singa, susuk gagah yang membuatnya jatuh terduduk tadi sedang menghayun langkah tenang di tepi bilik darjah. Pastilah Melina besarkan mata. Hilang semua ayat-ayat nakal si Fendi dari dalam kepalanya.
"Excuse me! Assalamualaikum! Awak yang tengah berjalan tu, tolong berhenti."
Susuk gagah itu berhenti melangkah, dia juga telah berpaling dengan kerutan di dahi.
Memang Melina tidak salah pandang. Memang pemilik susuk gagah tadi, lelaki sama yang Melina jumpa di lapangan terbang tempoh hari. Dunia ni, memang kecil.
Apa yang pasti, deheman dan siulan para pelajarnya semakin ketara saja. Menganggu konsentrasi Melina mahu menilik susuk gagah itu sepuas hati.
"Kelas, tolong senyap," pinta Melina. Ekor matanya masih curi-curi melihat susuk gagah tersebut. Sayangnya susuk gagah itu telah mula melangkah pergi.
"Cikgu Mel mengurat."
Kurang ajar, Melina dituduh mengurat pula.
"Cikgu tak mengurat. Okey, semua tolong buka buku teks masing-masing. Kita mulakan pembelajaran hari ni."
Maka terdengarlah bunyi-bunyi protes daripada tipikal pelajar tingkatan 4 Dinamik, terhadap seorang cikgu bernama Melina. Tetapi Melina peduli apa, yang Melina pedulikan, pemilik susuk gagah tadi.
Dia, satu sekolah dengan Melina. Cikgu juga. Nanti Melina siasat habis-habisan tentang dia ya. Namanya, umur dan statusnya. Bila dapat, Melina kongsikan di sini. Tunggu, sebab sekarang masa untuk mendidik anak bangsa.


No comments:

Post a Comment