Wednesday, 22 October 2014

BAB 3 : KAU JELITA - ZANANIS ALI



BAB 3
Bak kata pepatah melayu... sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada guna lagi. Nisa setuju sangat dengan pepatah ni. Sungguhlah Nisa terasa agak menyesal sedikit sebab mengajak Fatehah pergi shopping! Macam manalah dia boleh lupa yang kawannya yang seorang ini bila bab-bab shopping boleh naik hantu? Yang sengsara hidup… dia!
Nisa mengeluh perlahan.
“Wei, sudah-sudahlah shopping. Lutut aku ni dah nak tercabut skru dah pun. Jom balik.” Nisa menarik tangan Fatehah yang tengah galak membeli-belah gaya macam tak ingat dunia.
“Kejap-kejap...” Kepala Fatehah dah terteleng tengok tanda sale 50% yang elok terpacak dekat sebelahnya. Gila ah! Blaus ni murah gila... Fatehah dah hilang kawalan, dia pula yang menarik Nisa.
“Tehah, aku syorkan bila kau nak kahwin nanti make sure bakal suami kau tu poket dia tebal setinggi gunung Everest. Kalau tinggi macam gunung Jerai kau reject jangan terima. Mati laki kau nak support kau kalau macam ni punya gaya.” Nisa memberi nasihat yang tak serupa nasihat sebenarnya tu. Tapi kalau fikirkan, logik jugalah kalau tengok gaya si Fatehah ni.
“Ok, jangankan gunung Everest. Yang tinggi macam gunung daik bercabang tiga pun aku rembat.” Fatehah buat muka serius kononnya nasihat Nisa tu memanglah boleh dipakai.
Dua-dua sama je sengalnya!
Muka serius, muka serius juga tapi baju murah depan mata tak terlepas daripada tangan Fatehah tu.
“Tehah, shopping complex ni tak runtuh lagi. Kau jangan risau... nanti kita datang lagi.” Cubaan terakhir Nisa memujuk Fatehah. Tiba-tiba rasa menyesal pula mengajak kawannya yang satu ni keluar. Tapi manalah dia tahu hari ini ada sale gila babeng punya murah macam tadi 50%! Half price tu. Manalah si Fatehah tu tak rambang mata. Jualan murah gila yang sikit lagi nak gila namanya ini.
“Ala, kau ni… kalau dah penat sangat kau tunggu aku dekat depan kedai sushi tu. Lagi sejam aku siap, aku terus pergi dekat kau.”
Mata Nisa membuntang... “Sejam! Lama tu.”
Fatehah tak pedulikan langsung omelan Nisa. Apa taknya matanya dah aim nak rembat blaus berwarna ungu muda yang berada dalam timbunan baju-baju itu tapi dalam pada masa yang sama ada seorang lagi perempuan muda ni turut nak mengambil baju yang Fatehah dah aim tu. Sepantas kilat Fatehah menyambar baju tu dan buat muka tak bersalah, kononnya dia tak perasan pun perempuan tu... baju itu dicubakan pada badannya.
Nisa menggelengkan kepalanya melihat perangai Fatehah. Masuk je bab shopping  boleh berperang mak cik seorang ni! “Ish, yalah-yalah… aku tunggu kau kat sana,” balasnya mengalah. Usai bercakap Nisa terus melangkah lemah meninggalkan Fatehah yang tengah berebut-rebut membeli barang. Tak berjaya mengheret Fatehah kembali ke pangkal jalan yakni balik ke rumah mereka. Sebaliknya dia pula yang kena ke jalan lain. Jalan kedai sushi depan tu... sigh.
Sambil menunggu Fatehah di kedai sushi itu, mata Nisa galak melilau memandang kiri kanannya. Bosan betul menunggu seorang diri disitu... tapi tiba-tiba matanya tertancap pada satu pasangan yang nampak macam tengah bertengkar.
Eh, wait memang tengah bertengkarlah! Awek tu tengah maki-maki pakwe dia sambil pukul pakwe dia dengan handbag. Nisa teruja! Bukan senang ni dapat tengok drama melayu live macam ni.
“Ni sah pakwe dia minta clash ni. Ish, ish, ish kesian awek tu. Muka cun macam tu pun kena tinggal.” Sesedap rasa Nisa mengarang skrip drama sendiri sambil menggelengkan kepalanya. Air oren di dalam gelas disedut lagi.
Makin kuat pula suara gadis itu. Adalah sikit-sikit macam orang tengah histeria. Mata Nisa masih tak lepas memandang pasangan yang sedang bertengkar tadi. Ah, bukan mata Nisa je yang melekap kat situ boleh dikatakan semua pelanggan dekat restoran tu dapat tengok free soap opera petang tu. Yalah, soap opera ni kan orang selalu kaitkan dengan dramatic scene dekat televisyen waktu petang-petang. Scene gaduh-gaduh macam ni memang scene wajib yang ada la! Lepas tu, mesti ada scene munculnya watak jahat yang ketiga... si perempuan perampas. Klimaksnya ada scene tarik-tarik rambut pula.
Nisa ketawa dengan ‘skrip’ ciptaannya sendiri tanpa tahu skrip rekaannya itu bakal jadi realiti.
“You ada perempuan lain?! How dare you cheat on me?!” Suara perempuan tu bergema lagi bagaikan halilintar.
“La, pakwe dia main kayu tiga ke? Ish, ish, kesian dekat dia…” Nisa menggelengkan kepala lagi. Air oren di dalam gelas disedutnya lagi. Best juga tengok drama sepetang live macam ni. Nisa ketawa kecil.
“I tak pernah main kayu tiga dan you kena ingat kita tak pernah bercinta pun! You yang tergila-gilakan I dan untuk pengetahuan you... I dah bertunang dengan dia.” Suara pakwe pulak yang menyapa telinga Nisa.
“Oh, pakwe dia dah bertunang dengan orang lain. Patutlah kena tinggal. Ish, ish, kesian dekat dia… muka macam artis pun kena reject.”  Nisa menggelengkan kepalanya lagi. Air oren di dalam gelas disedutnya lagi.
“Siapa dia? Siapa! Baik you cakap dekat I siapa perempuan sundal tu! Biar I  belasah dia.” Awek itu menjerit kuat.
Nisa masih lagi memerhatikan mereka.
Aisemen, kesian perempuan ketiga tu kena label sundal. Ini kalau perempuan perampas tu ada depan mata awek ni... confirm! Confirm kalu inna lillahi wa inna ilayhi raji'un digulaikannya.” Kepala Nisa tergeleng-geleng sebelum dia mengangkat pandangan memandang pasangan itu semula dan secara tak sengaja mata lelaki itu bertembung dengan mata Nisa.
Nisa terkedu.
“Eh, macam pernah tengok je pakwe dia ni? Kat mana ya?” Nisa menggaru perlahan kepalanya.
Mukanya ditundukkan semula dan disedut lagi air orennya. Otaknya ligat memikirkan di mana dia pernah jumpa lelaki itu. Tiba-tiba air oren yang disedutnya dah tak naik. Nisa memandang gelas air orennya... “La, dah habis ke?” Nisa mengangkat tinggi gelasnya. Diterbalikkan ke atas dan ke bawah berulang kali. Macamlah air oren tu boleh ada balik kalau dia buat macam tu.
“Kalau you nak tahu sangat… ni la buah hati I. Kami dah bertunang dan akan berkahwin tak lama lagi.” Spontan lengan Nisa yang sedang duduk itu ditarik sehingga dia terbangun dari tempatnya duduk.
Nisa tercengang…
Apa? Apa? Apa? Tunang? Eh, bila masa? Masa bila dia orang bergaduh sampai ke aku ni? Air oren aku! Semuanya jadi kacau bilau… Nisa gelabah.
What? You got to be kidding, right? Perempuan hodoh macam ni tunang you? Mana pergi taste hebat you, Luth? You dah buta ke ha? Atau you dah kena mandrem dengan betina ni?”
Luth?
Kawan bos! Eh, eh… mana dia tau aku mandrem mamat ni hari tu. Nisa panik. Matanya memandang Luth dan perempuan tadi bersilih ganti.
Tapi... tapi bila aku bertunang dengan mamat ni? Aku baru dua kali jumpa dia… Eh, apa ni?? Nisa bingung! Kepalanya terasa serabut.
Eh, kejap... perempuan tu cakap aku hodoh?? Kurang manis betul! Nisa sempat lagi merenung tajam kepada perempuan mulut hampagas tu.
“Melina back off...” Nada suara Luth tegang.
Oh, nama perempuan tak ada adab ni Melina. Sayang seribu kali sayang. Nama dah cantik, rupa dah lawa tapi perangai? Tak boleh pakai langsung.
Tak boleh jadi ni! Mana boleh diamkan diri sahaja biar diri kena fitnah. Nisa cepat-cepat menarik tangannya yang masih dalam genggeman erat Luth, tapi tak berjaya! Terlalu kejap pegangan lelaki itu. Nisa memandang Melina, segera dia membuka mulut hendak mempertahankan dirinya lalu dia mencelah dalam pertengkaran Luth dan makwenya. “Cik dah salah faham ni... saya dengan dia...”
“Kau diam! Dasar perempuan tak tahu malu! Dah tak ada laki lain ke kau nak rampas? Kau ingat kau tu cantik sangat? Sedarlah sikit muka kau ni layak buat lap kaki aku je.” Melina terus mematahkan kata-kata Nisa dengan cacian. Jari telunjuknya tepat menunding ke arah muka Nisa sampaikan juling mata Nisa yang ikut memandang jari yang runcing itu.
Nisa menggelengkan kepalanya perlahan membetulkan balik matanya yang juling tadi. Tetapi berkerut terus dahi Nisa mendengar kata-kata cacian Melina. Dia terdiam. Perempuan tak tahu malu? Muka layak buat lap kaki? Nisa tergamam... bibirnya kelu.
Luth perasan riak wajah Nisa dah berubah. Segera dia membela Nisa. “Jaga sikit mulut you Melina. Dia jauh lebih baik daripada you! I dah bertunang. That’s it. You jangan ganggu hidup kami lagi. Forever.”
Tanpa membuang masa Luth terus menarik lengan baju Nisa untuk keluar dari situ tetapi Melina lagi cepat bertindak! Secara drastik ditariknya tudung Nisa dengan kasar. Rentapan kasar Melina sekaligus menyebabkan badan Nisa tertarik dan terlontar ke belakang.
“Aduh...” Nisa mengaduh sakit bila tudungnya ditarik terasa seperti lehernya dicekik dan sedikit pedih bila pin di bawah tudungnya tu seperti mencucuk isi dagunya. Pedih! Di tambahkan lagi dengan perit yang dirasakan pada tulang pinggulnya yang terhentak akibat jatuh tadi.
“Perempuan sundal. Dah la muka hodoh! Ada hati nak rampas buah hati aku! Rasakan perempuan buruk… biar kau sedar siapa diri kau! Kau ingat kau lagi bagus dari aku ke ha? Kau tak kenal lagi siapa Melina!” Melina dah bertindak macam orang gila. Dipukulnya Nisa sekuat hati dengan tangan, kasut, beg tangan. Pendek kata apa-apa yang sempat dicapai yang itulah dihempuknya ke atas Nisa.
“Apa ni cik?!” Nisa bergelut untuk mempertahankan dirinya. Kedua-dua belah tangannya dijadikan penghadang untuk menghalang pukulan Melina. Sepenuh daya Nisa cuba mempertahankan dirinya daripada menjadi mangsa amukan Melina. Tapi sayangnya tak cukup... Melina betul-betul naik minyak!
“Rasakan! Hey, sedarlah sikit kau mana layak nak bertanding dengan aku. Muka macam kau ni bersepah kat tepi jalanlah perempuan! Kau ingat kau siapa nak rampas Luth daripada aku? Kalau kau miskin sangat, pergi tandas awam tengok cermin dekat sana!” Melina betul-betul sudah hilang akal, hilang pertimbangan. Mulutnya laju memaki Nisa tapi tak boleh lawan tangannya yang masih belum berhenti menghempuk Nisa.
Orang ramai yang berkerumum menyaksikan pergaduhan mereka mula berbisik sesama sendiri. Masing-masing membuat telahan sendiri. Mungkin ada yang label Nisa sebagai watak jahat. Mungkin juga ada yang kesiankan Nisa. Tapi kalau tengok pada keadaan mereka sekarang pasti Nisalah yang dipersalahkan. Dia perampas! Ya, dialah watak ketiga perampas yang dia cipta tadi.
Sakit badan akibat pukulan Melina memang terasa sampai ke tulang. Tapi rasa sakit dihina Melina lagi perit terasa sampai ke dasar hati! Sehabis daya Nisa menahan hatinya daripada menangis apabila dihina di hadapan orang ramai.
Dia tak bersalah!
Luth terus menarik Melina daripada dekat dengan Nisa sekuat hatinya. Betullah orang cakap. Perempuan bila bergaduh tenaga yang mereka ada memang luar biasa! Kuat semacam. Berkerut dahi Luth ketika cuba menarik Melina daripada mengamuk pada Nisa.
“You jangan sentuh dia!” Ditolak jauh Melina sehingga jatuh terduduk apabila Melina masih lagi cuba untuk mendekati Nisa.
“Sampai hati you tolak I, Luth.” Kali ni Melina pula bersuara lirih. Dia menangis! Ala, menangis yang dibuat-buat. Huh, nampak sangat! Bukannya Luth tak tahu yang Melina ni drama sahaja yang lebih.
Nisa pula?
Empangan air matanya dah tak mampu ditanggung. Menitik juga air matanya. Nisa menangis… malu tu Tuhan sahaja yang tahu. Tudungnya sudah tercabut dek direntap Melina tadi dan sekarang mahkotanya dah dipertontonkan di khalayak ramai. Terasa maruahnya betul-betul diinjak ketika itu.
Tiba-tiba ada sesuatu menutupi rambutnya yang terdedah. Luth menutup kepalanya dengan jaket kulitnya. Ditariknya lengan Nisa meninggalkan tempat yang sudah dikerumuni orang ramai dan Melina yang tengah menangis sambil terduduk tu. Menangis yang sungguh-sungguh sampai habis luntur maskaranya... tapi Luth tak peduli. Nisa lebih utama sekarang.
Fatehah yang daripada tadi gila membeli-belah mula terasa pelik, melihat orang ramai berkerumun di hadapan kedai sushi yang dia janji untuk berjumpa dengan Nisa tadi. Bila dia mendekat barulah dia nampak drama melayu yang baru terjadi tadi dan yang paling mengejutkannya adalah Nisa pun turut terlibat! Apa kes ni?
“Nisa!!” Suara Fatehah menjerit dari jauh.
Nisa dengar panggilan Fatehah tapi tangan Luth lebih cekap bertindak mencengkam lengannya memaksa dia untuk mengikuti langkah lelaki itu. Otaknya dah tak mampu nak proses apa-apa maklumat ketika itu. Hati tengah sedih sekarang, ingat dia boleh melambai-lambai lagi ke dekat Fatehah? Memang tak la!
Fatehah dah cuak... tapi bila dia tenung lama muka lelaki yang mengheret Nisa tu baru dia perasan. “Eh, tu bukan mamat yang aku jumpa dekat bus stop teman Nisa hari tu ke? Mana dia nak angkut Nisa ni? Ha, sudah...” hati Fatehah mula dipagut rasa risau.


Kereta Luth berhenti di suatu tempat yang sangat asing bagi Nisa, yang pasti tiada sesiapa pun di tempat itu melainkan mereka berdua sahaja. Dari mula mereka menaiki kereta Luth sampailah sekarang sepatah kata pun tak terlahir dari bibir Luth mahupun Nisa… yang kedengaran cumalah sendu tangis Nisa.
“Awak ok Nisa?”
Nisa mencebik. Dia ingat lagi rupanya nama aku. Pastinya Waqif, bos Nisa yang memberitahu lelaki ini namanya.
“Encik rasa lepas apa yang dah terjadi, saya ok lagi ke?” Nisa memandang sekilas ke arah Luth. Matanya sembap dek kerana menangis tadi… merah saga matanya kerana menangis terlampau banyak tadi.
“Err…” Luth menggaru kepala. Betul jugak , soalan tak relevan langsung yang dia tanya pada Nisa. Kalau dia ok takkanlah dia menangis!
“Apa salah saya dengan encik?” Soalan tak bernada itu dilemparkan pada Luth sambil pandangannya masih setia memandang Luth. Menagih jawapan yang pasti, jawapan yang kukuh atas semua yang telah terjadi sebentar tadi. Kenapa perlu maruahnya diinjak seteruk tadi? Sedangkan dia langsung tak bersalah! Dia tak kenal pun lelaki di hadapannya ini! Hati Nisa memberontak dalam diam.
Luth terdiam... lama.
Mungkin sedang memikirkan jawapan terbaik buat soalan Nisa. Selepas beberapa ketika baru Luth menjawab. “Awak tak ada salah apa pun dengan saya. Saya minta maaf, saya yang salah.”
“Habis tu, kalau saya tak ada salah dengan encik kenapa encik libatkan saya dalam masalah encik?!” suara Nisa meninggi.
Luth melontarkan pandangannya keluar tingkap kereta. Tak sanggup rasanya nak membalas pandangan redup mata Nisa ketika itu... rasa bersalah bertubi-tubi menerpanya. Dia tak sengaja nak libatkan Nisa. Sebetulnya Luth cuma nak jauhkan diri daripada Melina yang suka betul mengganggu hidupnya, merayu padanya supaya mereka menjadi kasih. Melina cakap dia dah jatuh hati pada Luth tapi bila Luth tak layannya dia membentak, saban hari diganggu gadis yang tak faham bahasa itu buatkan Luth rasa rimas.
Petang tu bukannya dia ada temujanji dengan Melina sevara kebetulan sahaja mereka terserempak di situ dan Luth yang sudah dah tak tahan dengan gangguan Melina mula mereka alasan supaya gadis itu akan menjauhkan diri daripadanya. Bila tadi dia nampak Nisa spontan dia mengaku yang Nisa tu tunangnya! Dia harap Melina boleh terima apa yang dia cakap tu dan berhenti menggangu dia. Tapi ternyata telahannya silap sebaliknya Nisa pula yang jadi mangsa amukan Melina.
 “Saya… saya minta maaf.” Luth bersuara perlahan.
“Senang je kan encik cakap? Dah buat salah… lepas tu minta maaf. Senang kan?” Nisa tergelak sinis sebelum tiba-tiba dia menghentak dashboard.
“Maaf encik tak berharga langsung sekarang! Tak ada nilai!” Nisa menjerit. Geram hatinya. Geram sangat. Geram yang tak boleh disukat.
“Aku benci kau! Aku benci kau!” Kini Nisa pula yang mengamuk dengan Luth. Kalau tadi Melina yang mengamuk bagai tersampuk dek histeria kali ni giliran Nisa pula. Dipukulnya bertubi-tubi badan Luth dengan kedua-dua belah tangannya sambil menangis.
Luth hanya membiarkan sahaja tubuhnya dihentam Nisa. Memang salah dia. Dia akur dengan pukulan Nisa. Dia sedar sakit yang dia rasa sekarang tak sesakit apa yang Nisa rasakan. Lama Luth biarkan Nisa melepaskan geramnya kepada dirinya. Akhirnya Nisa berhenti daripada memukul Luth setelah rasa tenaganya mula berkurangan. Badannya letih hari ni! Letih sangat-sangat… dia tak pernah nak jangka semua tu akan berlaku dalam hidupnya. Tak pernah nak jangka yang skrip rekaan tu menjadi realti dan dialah watak ketiga, perempuan perampas!
Sungguh dia tak pernah bayangkan dirinya terlibat dengan masalah yang rumit ini. Baru petang tadi dia dan Fatehah keluar membeli-belah dan dia melihat satu pasangan yang bertengkar di kedai makan tanpa dia sedar dia bakal terlibat sama dalam pergaduhan tu. Percaturan apa yang cuba Tuhan tunjukkan padanya? Nisa bingung.
Beberapa ketika kemudian Luth nampak kemarahan Nisa mulai reda, dia nampak lebih tenang sedikit berbanding tadi cuma wajahnya masih menunduk dan beriak sedih tapi entah kenapa wajah sedih Nisa menarik simpati Luth.
Melihat keadaan Nisa, Luth kehilangan kosa kata. Takut kalau-kalau dia buka mulut, dia tersilap kata lagi. Jadi lebih baik dia diamkan diri dan biarkan Nisa bertenang terlebih dahulu. Lalu sepi lagi ruang diantara mereka tapi tiba-tiba Nisa bertindak cuba membuka pintu kereta Luth.
Luth nampak, dia segera menarik tangan Nisa.
“Awak nak ke mana Nisa?”
“Lepaskan aku, aku nak balik.” Keras suara Nisa. Tiada lagi Nisa yang lemah lembut. Tiada lagi encik dan saya. Panggilan dah bertukar… hanya kau dan aku kini. Tandanya Nisa benar-benar tak dapat maafkan Luth tika itu.
“Saya hantarkan.”
“Tak payah! Dah cukup kau rosakkan hidup aku hari ni. Tak payah kau nak buat baik dengan aku.” Nisa bersuara kasar. Siapa pun Luth sebelum ini, dah tak ada apa-apa makna pada Nisa. Sekalipun Luth adalah sahabat bosnya waima anak raja berdaulat mana sekalipun dia dah tak peduli… dia dah hilang rasa hormat pada Luth. Bukan salah Nisa kalau dia bercakap dalam nada lebih kurang sebabnya Luth yang mencari pasal dulu!
“Nisa. Please… I’m sorry.” Luth merayu.
“Pergi matilah dengan sorry kau tu! Jangan berani tunjuk muka kau depan aku lagi. Aku benci!” Tangan Luth ditepis dengan kasarnya.
Nisa yang nekad mahu keluar dari kereta terus dibuka pintu kereta itu dan keluar. Tapi sebaik sahaja kaki Nisa melangkah keluar dari kereta tu tiba-tiba dia sedar sesuatu, kepalanya terasa sejuk ditiup angin.
“YaALLAH tudung aku!”
Rasa bersalah menerpa-nerpa dalam diri Nisa kerana membiarkan auratnya terdedah. Tangannya memegang kepalanya yang tak berkerudung itu. Baru Nisa perasan yang daripada masa dia bergaduh dengan perempuan gila tu lagi tudungnya dah tercabut. Menangis lagi Nisa...
Nisa teringatkan kata-kata abahnya. “Seorang wanita yang tak menutup auratnya ketika keluar dari rumah akan menarik empat golongan lelaki bersama-samanya memasuki neraka. Ayah, suami, saudara lelaki dan anak lelakinya. Nisa sayangkan abah kan? Jadi lepas ni Nisa kena janji dengan abah jangan sesekali Nisa tak tutup aurat ketika di luar rumah. Boleh sayang?”
“Ok, Nisa janji!” Nisa tersenyum manja. Jari kelingking Nisa dan jari kelingking abahnya bersatu. Mereka membuat perjanjian tu ketika Nisa baru berumur sembilan tahun dan kini Nisa telah memungkiri janji itu. Tetapi bukan salahnya!
“Abah…”
Auratnya terdedah…
“Nisa...”
Suara Luth kedengaran lembut menyeru namanya.
“Nah… tutuplah kepala awak. Ini saja yang ada dalam kereta saya.” Luth meghulurkan sehelai selendang kepada Nisa. Selendang milik umminya yang tertinggal ketika dia menghantar umminya ke lapangan terbang KLIA. Ada hikmah rupanya selendang ummi tertinggal dalam keretanya. Padahal sebelum ini Luth berleter panjang apabila umminya tertinggal selendang itu. Kini Luth bersyukur sangat selendang itu tertinggal dalam keretanya. Ada hikmahnya…
Ego mahu Nisa menolak selendang huluran Luth tapi hati Nisa tegas menyuruh Nisa menyambut huluran itu. Nisa, aurat kau lebih penting dari ego! Dalam keterpaksaan Nisa menyambutnya. Dibelit ala kadar selendang itu di sekeliling kepalanya. Nisa langsung tak mengucapkan terima kasih kepada Luth sebaliknya jelingan tajam yang dihadiahkan kepada lelaki tu. Nisa tekad manusia bernama Luth tak akan diberi muka lagi!
Luth terpana dengan jelingan Nisa. Wajah Nisa nampak lain ketika itu, hidungnya merah, matanya kuyu penuh kesedihan tapi tampak memikat pada mata Luth. Bahkan, jelingan maut Nisa seolah-olah menusuk terus ke hatinya. Jantungnya berdegup kencang.
Cepat-cepat Luth menyedarkan dirinya...
“Saya hantar awak pulang.” Luth menawar dirinya lagi sekali untuk membantu Nisa. dia yang pandai-pandai bawa Nisa ke sini. Sepatutnya dia juga yang menghantar Nisa pulang.
Nisa berdiri bertentang mata dengan Luth.
“Tak payah.” Lantas dia berlalu meninggalkan Luth.
Kebetulan sebuah teksi lalu berhampiran mereka. Nisa tanpa memikir dua kali terus menahan teksi tersebut. Dalam fikirannya sekarang cuma ada satu benda iaitu dia tak mahu melihat lagi muka Luth! Sakit hatinya dek perbuatan Luth masih terasa lagi. Tanpa membuang masa dinaikinya teksi itu dan ditinggalkan Luth seorang diri di tempat asing tempat mereka bertengkar tadi.
Luth hanya mampu memerhatikan sahaja Nisa yang meninggalkan dirinya. Ada rasa sedih bertamu di hati. Tapi kenapa pula nak rasa sedih? Luth sendiri tak mengerti. Mungkin bukan rasa sedih tapi rasa bersalah agaknya. Hurmm, entahlah...
Dia terus menghidupkan enjin keretanya. Ketika hendak menukar gear kereta mata Luth tertancap kepada sesuatu di tempat penumpang sebelahnya. Eh?
“Beg tangan...” Nisa tertinggal begnya. Luth mengukir senyuman kecil.
Sorry Nisa… saya terpaksa muncul depan awak lagi lepas ni.” Tiba-tiba hatinya berbunga riang pula lepas memikirkan dia akan berjumpa lagi dengan Nisa. Beg tangan Nisa harus dipulangkan… dan untuk memulangkan beg tangan ini dia mesti berjumpa dengan Nisa. Tiada cara lain lagi.

Bibirnya membentuk satu senyuman.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget