Sunday, 29 March 2015

Bab 9: JODOHKU DAN JANJI-NYA SUZANA SULAIMAN


WALAUPUN dia sudah lama sampai, Jihad mengambil keputusan untuk tidak terus menyertai rakan-rakannya yang sedang riuh berbual itu. Dia hanya mahu memerhatikan Jannah dari atas motornya untuk seketika. Disebabkan kes mahkamahnya yang banyak, sudah dua minggu dia tidak dapat mengikuti aktiviti geng motor itu.

Selama itu jugalah dia tidak menatap wajah gadis yang sentiasa bermain di mindanya kini. Melihat wajah manis Jannah yang sedang tersenyum menerbitkan satu perasaan damai di hatinya. Dia tahu jika dia pergi menyertai mereka, dia pasti tidak dapat melihat senyuman dan gelak-tawa Jannah seperti sekarang.

Dengannya, Jannah sentiasa menaikkan satu dinding yang tinggi. Sentiasa dengan ‘fa├žade’ kekerasannya. Takut benarkah Jannah sampai gadis itu enggan berbual dengannya?

‘Ah… sabarlah hati. Kalau jodoh, insya-Allah tak akan ke mana.’ Jihad memujuk hatinya.

Beberapa minit kemudian kelihatan Malek, Sam dan Nick bangun dari tempat duduk masing-masing dan meninggalkan Jannah seorang diri. Jannah dilihat sedang membetulkan ikatan skaf kepalanya. Itu yang Jihad suka tentang Jannah. Walaupun dia minah motor, dia tidak lalai dalam tuntutan agama. Aurat, solat dan batas pergaulan tetap dijaga rapi.

Baru sahaja Jihad hendak menapak, dua lelaki dilihat datang dan duduk di kiri dan kanan Jannah. Langkah Jihad terus terhenti. Daripada riak muka Jannah yang tiba-tiba tegang, dia dapat mengagak yang Jannah tidak mengenali mereka. Apabila salah seorang daripada lelaki itu mencapai sarung tangan Jannah yang berada di atas meja, dengan pantas Jannah merampasnya kembali dengan muka yang bengis. Lelaki yang duduk di kanan Jannah itu hanya ketawa melihat reaksi Jannah.

‘Good. At least she knows how to defend herself.’ Entah kenapa Jihad berasa bangga.

Walaupun Jihad tidak dapat mendengar apa yang sedang dibicarakan tetapi dia nampak Jannah seperti tidak mengendahkan lelaki-lelaki itu dan ternyata tindakan itu menimbulkan kemarahan mereka berdua. Salah seorang daripada mereka bertindak berani dengan memegang lengan Jannah sambil berkata sesuatu. Terus Jannah merentap laju namun cengkaman lelaki itu ternyata lebih kuat. Jannah cuba untuk bangun, namun lelaki yang seorang lagi pula menekan bahunya menyebabkan Jannah terduduk semula.

“Lepaslah! Sakitlah bodoh!” bentak Jannah kuat sehingga sampai ke telinga Jihad. Jannah sedang memandang tepat kepada lelaki yang masih memegang lengannya manakala lelaki itu hanya ketawa sebelum membisikkan sesuatu ke telinga Jannah.

Wajah Jannah terus tegang. Semakin kuat dia mencuba untuk menarik tangannya daripada pegangan lelaki itu.

Lelaki yang seorang lagi pula mula bermain-main dengan hujung skaf di kepala Jannah.

Menyirap terus darah Jihad. Kurang ajar! Dia pantas berjalan untuk mendapatkan Jannah.

“Hoi!” sergahnya kuat dan menyebabkan semua mata di restoran itu menoleh memandang ke arah mereka.

Kedua-dua lelaki itu turut berpaling. Menilik dia dari atas ke bawah.

“Lu apahal brother? Awek lu ka?”

Sekilas Jihad berpaling memandang Jannah yang sudah bermuka kelat sebelum dia kembali merenung tajam kepada lelaki yang bertanya itu.

“Bini aku. Kau orang tak ada kerja lain ke nak kacau bini orang, hah??” herdiknya garang.

Ternyata kedua lelaki itu terkejut. Terkulat-kulat mata mereka memandang Jannah kemudian ke arah Jihad. Cepat-cepat mereka bangun.

“Sorry brother, kami tak tahu. Tapi lain kali lu janganlah tinggal isteri cantik sorang-sorang macam ni. Bahaya bro. Buaya ramai!”

“Banyaklah kau orang nak bagi nasihat dekat aku pulak! Baik minta maaf kat bini aku sekarang,” perintah Jihad keras.

“Maafkan kami, sis. Kami main-main je. Ingat nak berkenalan tadi.”

“Nak berkenalan bukan begitu caranya. Itu cara orang bodoh! Tak bertamadun!” Jannah menengking. Tangannya mencapai helmet di atas meja lalu terus berjalan keluar dari kedai makan tersebut dan meninggalkan ketiga-tiga lelaki itu.

“Garang giler bini lu, bro.” Mereka bertiga masih memandang Jannah yang sedang berjalan laju.

“Hoi, blah la. Ada hati nak tengok bini aku lagi?? Kau orang nak rasa penumbuk aku ke apa?” soal Jihad sambil mula membuka sarung tangannya.

Mendengar amaran itu, kedua lelaki itu terus bergegas pergi dan pandangan Jihad kembali kepada Jannah.

‘Bukan nak cakap terima kasih,’ getus hati Jihad namun langkahnya dibuka untuk mengejar gadis itu.

“Jannah!”

Dan seperti biasa, panggilannya tidak diendahkan. Tapi dia tak kisah. Dia tahu Jannah tidak akan ke mana selagi tiga rakan mereka tidak bersama.

“Are you okay?” soalnya tenang apabila dia sudah berdiri di hadapan Jannah.

“I am. Thanks,” keras suara Jannah. Menjawab tanpa memandang Jihad.

“Lengan tu sakit tak?”

“Tak.”

Jihad menarik nafas. Sabar.

“Betul ke ni? Nampak kuat genggaman dia tadi.” Matanya jatuh memandang tempat yang dicengkam tadi.

“Ya,” balas Jannah pendek.

Jihad mengeluh perlahan.

“Jannah, kenapa awak tak suka bercakap dengan saya? I am a member of this group too, you know. Saya tengok awak boleh saja berborak dengan Malek, Sam dan Nick. Kenapa susah sangat untuk kita berbual?” Jihad memberanikan diri bertanya walaupun dia sedar bahawa soalan itu boleh membuat si gadis naik angin.

Diam.

Jannah menyibukkan diri dengan memeriksa Kawasaki Ninjanya.

“Jannah.” Lembut dan tenang suara Jihad menyebut nama itu.

Jannah melepaskan satu nafas panjang sebelum menjawab.

“I guess we, I mean, you started off with the wrong foot.”

“Sebab saya minta untuk jadi imam awak?”

“Ya. Itu bukan satu soalan yang patut ditanya bila kita baru berjumpa dengan seseorang.”

“Tapi saya ikhlas.”

“Tapi soalan itu tak sesuai.”

“Saya minta maaf kalau awak rasa soalan itu tak sesuai tapi saya ikhlas dan itu memang niat saya.”

“Saya tak kenal awak, Jihad. Macam mana saya nak tahu awak ikhlas?”

“Then get to know me.”

“Saya tak ada masa.”

“I am here now. Tanyalah apa yang awak nak tahu supaya awak boleh kenal saya.”

Jannah mendengus kuat. Dahinya dipicit beberapa kali. Matanya tertutup.

“I don’t just go around and get to know everyone, Jihad.”

“Then make me that someone.”

Cabaran Jihad membawa dua pasang mata itu bertembung. Terasa bagai ada satu aliran tenaga di situ. Satu tarikan yang menyebabkan kedua-duanya sukar untuk berpaling.

“Saya nak jadi seseorang yang istimewa dalam hidup awak, Jannah,” akui Jihad jujur. Memandang tepat ke dalam mata Jannah.

“Why?” Berkerut dahi Jannah.

“Saya tak ada jawapan untuk soalan itu.”

“Mustahil!”

“Yang saya tahu jantung saya berdetak hebat apabila saya dekat dengan awak.”

“Ayat player tu, Jihad.” Jannah ketawa sinis.

“Saya bukan player, Jannah. Saya tak bohong.”

“Then you must be crazy. You don’t even know me.”

“Love is kinda crazy.”

“Love?? Tolong jangan mengarutlah, Jihad.”

“Saya tak mengarut, Jannah. Demi Allah, saya tak main-main.”

Renungan mereka masih berpaut dan seakan tidak mampu untuk mengalih pandang.

“Jihad, kita baru berjumpa beberapa kali. Kenal pun belum, macam mana awak boleh kata itu cinta? Apa yang awak mengarut ni?” Sedaya upaya Jannah cuba menahan nada suaranya supaya tidak naik tinggi. Apapun, Jihad ahli kumpulan ini yang dibawa masuk oleh Malek. Dia sebolehnya tidak mahu menimbulkan satu keadaan yang tidak selesa antara dia dengan lelaki ini.

Jihad tidak menjawab. Jujurnya dia juga tidak ada jawapan untuk soalan itu. Cuma hatinya tahu gadis inilah yang dia cari selama ini.

“Jihad, hidup saya dah cukup complicated. Saya tak perlukan awak untuk mengusutkannya lagi.”

“Then let me be the one to uncomplicate it for you.”

Pandainya lelaki ini berkata-kata.

Jannah ketawa tiba-tiba. Memang dia tak pernah jumpa lelaki seperti Jihad ini.

“Tak payah buang masa awak dengan saya, Jihad. Saya dah biasa hidup sendiri. I am not looking for anyone.”

“Jangan takbur, Jannah.”

“Saya bukan takbur. Saya bercakap benar. Saya dah biasa sendiri,” terang Jannah bersungguh.

Jihad nampak kesungguhan Jannah menolak cintanya tetapi entah kenapa penolakan itu seperti menjadi satu kuasa pendorong untuk dia terus menyatakan isi hatinya.

“Jannah, percaya atau tidak, saya juga sudah biasa hidup sendiri. I am thirty-five years old and never had a girl in my life.”

‘Sebaya rupanya.’ Hati Jannah berbisik.

“And why is that?” Agak aneh baginya jika lelaki seperti Jihad tak pernah berteman sebelum ini. Jika dilihat luarannya, Jihad ini tampan orangnya. Tiada yang kurang.

“Hanya Allah yang tahu jawapan untuk soalan awak tu. Cuma seperti yang saya katakan tadi, jantung saya berdetak bila saya nampak awak. That means something. My heart is telling me something,” balas Jihad. Suaranya tetap tenang ketika menjawab segala soalan Jannah.

“Tapi kenapa saya? Awak tak kenal saya, Jihad.” Soalan yang sama diulang oleh Jannah. Dia masih cuba untuk memahami permintaan pelik daripada lelaki ini.

“Hati saya yang memilih awak, Jannah.”

Jannah mendengus kasar. Semakin keliru dibuatnya. Sekejap jantung. Sekejap hati.

“Jadikan saya seseorang di dalam hidup awak, Jannah. Saya cabar awak!” Dia juga tahu gadis itu pantang dicabar.

“Awak ni dah gila agaknya, Jihad.” Jannah sudah mencapai helmet untuk disarungkan ke kepala. Panas hatinya mendengar cabaran kedua yang baru dilontarkan oleh Jihad. Sebelum dia mengeluarkan kata-kata yang lebih kasar, lebih baik dia angkat kaki.

Pantas tangan Jihad naik untuk memegang helmet itu. Menahan Jannah daripada menyarungnya. Bicara mereka belum habis.

“Apa lagi, Jihad?”

“Can we at least be friends?”

Sekali lagi Jannah menarik nafas dalam-dalam sambil beristighfar dalam hati.
“After all that you have just said, how can we be friends, Jihad?” Sungguh dia tidak selesa.

“Saya ikhlas, Jannah.” Sekali lagi perkataan ikhlas itu ditekankan.

“Jihad, saya tak tahu apa yang awak nampak tapi percayalah saya bukan orangnya.”

“Why do you sell yourself short?”

“I am not. I am being realistic. Awak tak kenal saya.” Sekali lagi Jannah tekankan perkara yang sama.

“Jadi, izinkanlah saya untuk mengenali awak.”

Helmet yang dipegang diletakkan kembali di atas motor.

Jannah merenung Jihad. Lama. Mindanya sedang mencerna permintaan lelaki ini. Walaupun mereka baru kenal dan apa yang diminta oleh lelaki itu agak keterlaluan, dia nampak keikhlasan dan kesungguhan di mata Jihad.

“Saya cuma ingin minta dua perkara daripada awak. Satu, saya nak kita berta’aruf. Kita tetapkan satu masa untuk kita duduk berdua, berkenalan dan cuba untuk kenal hati budi masing-masing. Dua, saya nak minta awak buat solat istikharah. Kalau kita serasi dan awak mendapat petunjuk seperti saya daripada solat yang awak dirikan, saya mahu kita halalkan hubungan ini. Demi Allah, saya tak main-main, Jannah.”

Jannah kembali memicit dahinya.

‘Petunjuk? Adakah kerana petunjuk itu, Jihad menjadi sebegini yakin?’ soal Jannah di dalam hati. Sungguh seumur hidupnya dia tak pernah jumpa lelaki seperti ini. Mata dia kembali merenung Jihad. Redup pandangan lelaki itu seakan sedang menyejukkan hatinya yang panas.

Namun belum sempat dia menjawab, kedengaran suara Malek dari belakang mereka.

“Tengah bincang apa ni? Serius benar nampak,” soal Malek apabila dia datang menghampiri. Tangannya dihulur untuk berjabat dengan Jihad. Selepas bersalaman, dia menepuk bahu Jihad.

“Apa hal ni? Jannah, kenapa tak tunggu kat kedai?” soalnya lagi apabila soalan pertamanya dibiar sepi. Pelik juga dia apabila melihat Jannah sudah tidak ada di meja.

“Korang pergi mana lama sangat?” Jannah menyoal terus.

“Eh, lama ke?”

“Lama la jugak… dalam setengah jam kut,” balas Jannah sambil melihat jam di tangan.

Malek ketawa lepas.

“Sorrylah, babe. Keluar tandas tadi, kami terserempak dengan kawan lama. Terus duduk borak-borak kejap.”

“Banyaklah korang punya sorry. Penat aku tunggu.”

“La… rileks la. Kan Khael ada temankan kau ni? Sikit punya handsome mamat ni.” usik Malek.

“Huh? Kaitan?”

Malek ketawa lagi. Tangannya kembali menepuk-nepuk bahu Jihad.

“Jannah, bila kau berdiri sebelah si Khael ni, gerenti ramai awek yang makan hati.”

“Ha’ah, si Khael ni kan macam Most Eligible Bachelor in town gitu. Takkan kau tak tahu?” Sam pula mengusik.

“Ya ke? Aku memang tak tahu pun. Eh? Awak ada masuk mana-mana majalah ke?” Jannah menyoal Jihad terus.

Jihad tersenyum dan menggeleng. Dia tahu Jannah hanya berbasa-basi dengannya di hadapan Malek dan yang lain-lain.

“Sam mengusik awak saja tu. Saya bukan sesiapa,” balas Jihad.

“Tengok tu, siap merendah diri lagi. Susah nak jumpa orang macam ni, Jannah. Complete package ni. Edisi terhad.” Malek sengaja mahu ‘menjual’ Jihad. Dia teringat akan perbualan antara mereka berdua tentang Jannah.

“Oh ya? Untunglah isteri dia nanti.” Jannah menjawab selamba.

“Kau tak nak masuk bertanding ke?”

Jannah memberi satu jelingan maut kepada Malek.

Mengekek Malek ketawa.

“Alaa. Aku main-main je la. Lagipun aku pasti Khael dah ada calon. He definitely has his eyes set on someone. Right, bro?” Bahu Jihad dipautnya kemas.

Jihad tarik senyum sambil menatap wajah Jannah yang jelas nampak tidak selesa. Ya, dan gadis itu ada di depan matanya.

“Anyway Khael, apasal lama tak datang?” Nick mengalih tumpuan kepada Jihad. Sebelum Jannah mengamuk, baik dia menukar topik perbualan.

“Oh, aku sibuk sikit la. Banyak kes kena urus. Hujung minggu pun kena kerja.”
“Ooo… aku ingat kau dah malas nak ikut kami.”

“Eh, tak adalah.”

“Manalah tahu…”

“So what is the plan for today, guys? Nak ride ke mana?” Jihad bertanya kepada Malek.

“Ke Lumut ikut jalan dalam. Kau nak ikut?”

“Mestilah! Kita berlima saja? Yang lain?”

“Yang lain sibuk.”


PERJALANAN dari Kuala Lumpur ke Lumut mengambil masa lebih kurang tiga jam kerana mereka berhenti beberapa kali. Sekali di Sekinchan untuk makan tengah hari. Kemudian di Bagan Datoh untuk minum air nira dan terakhir di Teluk Intan untuk menikmati pemandangan sawah padi yang sedang menguning.

“Malek, kita ni kalau ride asyik makan saja kan? Patutlah berat badan aku semakin naik.” Nick menepuk-nepuk perutnya yang kekenyangan. Mereka baru saja menikmati mee udang banjir di jeti Lumut.

“Berat badan kau saja yang naik. Tengok aku ni, maintain bro! Six packs.”

Malek menepuk perutnya yang kempis.

“Cheh! Dah kau taukeh gim mestilah badan kau maintain.” Sam pula menyampuk.

“Korang pun jomlah join gim aku. Tengok macam Jihad ni. Regular customer ni tau! Tengok badan dia. Mantap!”

“Jannah, kau pun ke?” soal Nick. Saja dia ingin membawa Jannah untuk menyertai perbualan mereka.

Daripada pengamatannya, Jannah banyak berdiam diri sejak mereka memulakan perjalanan tadi. Seakan dia sedang memikirkan sesuatu.

“Aku pun apa?” Jannah bertanya.

“Kau pun pergi gim Malek ke?”

“Hish. Taklah. Kau ingat banyak sangat masa aku,” balas Jannah dan matanya kembali memandang ke arah deretan feri yang berada di jeti itu.

“Oi cik adik, orang pergi gim untuk kesihatan la. Bukan saja-saja. Kau ingat orang pergi gim untuk buang masa ke?” tegur Malek.

Jannah menoleh memandang Malek sambil menarik senyum.

“Chill la Malek. Ada aku cakap macam tu ke? Tak ada kan? Aku cuma kata aku serius tak ada masa. Kau sendiri tahu aktiviti aku macam mana kan?”
Jihad tekun mendengar. Rasa ingin tahu kembali bersarang di minda. Apakah aktiviti Jannah sehingga dia sibuk sebegitu? Takkan tak ada masa langsung untuk beriadah?

Malek yang seakan dapat membaca riak Jihad, cuba memancing Jannah untuk bercerita. Dia juga sedar yang Jannah lebih banyak berdiam diri sejak Jihad menyertai mereka.

“Jannah.”

“Apa?”

“Sibuk dengan aktiviti atau kau dah ada buah hati?”

“Apasal tiba-tiba nak tahu ni? Selalu tak pernah tanya pun?”

“Yalah. Sementara aku ingat ni, aku tanyalah. Kalau nak tunggu kau bagitahu kami, tak adalah kan? So dah ada ke?”

“Tak kuasa aku nak jawab.”

Jannah menyedut saki baki minumannya.

“Eh Jannah, tak payah sembunyilah. Kalau ada, kami tumpang gembira. Kau tu pun bukannya muda lagi.” Nick mencelah.

“Oh thanks, Nick. I so needed to hear that,” balas Jannah sinis.

“Janganlah marah. Kami bukan menyindir. Kami tanya sebab kami semua sayangkan kau, Jannah.”

Sam cuba memujuk. Risau kalau Jannah tiba-tiba mengamuk. Wanita memang sensitif kalau umur mereka dibangkitkan.

“Yeah, Sam. That seems to be the universal excuse for everyone. The license to put their noses where it does not belong, let alone welcome.” Sekali lagi dia membalas pedas.

Jihad menyimpan senyum. Dia suka dengan cara Jannah melayan kerenah rakan-rakannya. Patutlah Jannah boleh bertahan selama ini.
‘That’s my girl.’ Hatinya bangga.

BUKU nipis di atas rak buku itu ditarik keluar. Helaian muka surat dibuka untuk mencari tajuk yang dikehendaki. Untuk seketika, ingatannya kembali kepada perbualannya dengan Jihad sebelum mereka bertolak pulang malam tadi.

“Jannah?”

“Ya.”

“It was a good ride.”

“Yeah, it was. The weather and the roads definitely helped. Alhamdulillah.”
Oleh kerana hari sudah lewat petang, Malek memutuskan agar perjalanan pulang mereka ke Kuala Lumpur mengikuti Lebuhraya Utara Selatan dan semestinya itu telah memudahkan pemanduan dan memendekkan masa perjalanan mereka.

“You ride very well too.” Jihad memuji ikhlas. Memang pada pengamatannya, Jannah seorang penunggang yang cekap walaupun motor itu berkali ganda lebih berat daripadanya.

Jannah tertawa kecil.

“Thanks. So do you.”

“Terima kasih.” Dalam hatinya Jihad memanjat rasa syukur kerana Jannah mahu berbual dengannya.

‘Sebelum saya balik, boleh awak tunaikan permintaan saya tadi?” sambung Jihad.

“Solat istikharah?”

Jihad sekadar mengangguk. Lega hatinya melihat Jannah masih ingat akan permintaannya siang tadi. Walaupun Jannah hanya menyebut salah satu daripadanya, insya-Allah yang lagi satu akan tetap diusahakan.

“Insya-Allah.”

Itu saja yang terjawab oleh Jannah di kala keletihan sudah mula terasa pada seluruh badan. Dia tak mahu berbahas panjang.

“Terima kasih Jannah.”

Tumpuan Jannah kembali kepada buku kecil di tangannya. Nafas dihela perlahan. “Cara-cara mengerjakan Solat Sunat Istikharah.” Dengan lafaz Bismillah, dia mula membaca.


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget