Friday 3 January 2014

Awek Pisang Goreng : Bab 5 & 6

Bab 5.

Aku bersiul riang sambil menapak ke arah lobi lif The Summit. Dalam kepala sudah terbayang-bayang rancangan petang nanti. Berpuluh-puluh pelan aku rancang malam tadi sampai terus tak jadi main game. Bersungguh-sungguh aku rancang sampai tertidur, alih-alih terjaga dah masuk subuh dah. Asyik duk fikir Senah, Senah. Nasib baik tak ada mimpi apa-apa. Kot tak, aku pun takut nak pegi jumpa dia petang karang. Takut terbayang-bayang. Hahahahah
Tak sempat tekan butang, pintu lif dah terbuka dan beberapa orang keluar. Aku terus masuk dan tekan butang tiga. Pelan untuk hari ini adalah tengok movie dulu, lepas tu baru pergi cari Senah. Diari dia aku dah bawa siap-siap, tinggalkan dalam kereta. Memang nak cari dia lewat-lewat petang. Masa tu confirm dah tak ramai orang nak beli pisang goreng. Senang sikit aku nak bercakap dengan dia. Dan disebabkan nak menunggu lewat petang tu bakal membuatkan aku sangap sorang-sorang kat rumah, itulah sebabnya aku datang sini tengok movie. Killing time kata orang putih. Hehe
Pintu lif terbuka selepas sampai ke tingkat 3. Aku terus keluar. Kedua tangan berada dalam poket. Dalam kepala dah set nak tengok Rise of the Guardians lepas tengok iklan kat tv pagi tadi. Langkah ku atur kemas menuju ke kaunter jualan tiket. Ramainya anak-anak gadis. Berpinar biji mata. Ni confirm tak ada lain, masing-masing nak tengok Rob Pattinson dengan budak jadi serigala tu apa entah nama dia aku dah lupa.
Tak kisahlah, janji hasrat aku nak tengok Rise of the Guardians tu tercapai. Cepat-cepat aku beratur di belakang sekumpulan anak gadis yang baru beratur dan sibuk berborak.
Mata aku menangkap sesorang dalam kumpulan anak gadis tersebut. Nampak familiar je. Tapi macam tak berani nak teka itu orangnya. Sebab macam langit dengan bumi kot perbezaannya. Aku telan liur. Nak tegur tak berani takut salah orang, jadi cuma boleh perhati sahaja tanpa dia sedar sikit pun. Leka sangat dengan kawan-kawan dia. Dia tak bersuara pun, cuma senyum dan sesekali ketawa menekup mulut. Betul ke dia eh? Tapi macam lain gila. Tak macam yang biasa aku nampak.
Biasa nampak? Cheh. Baru dua kali jumpa, dah biasa nampak konon. Ah, apa-apa ajelah. Yang penting penampilan dia hari ni memang macam langit dengan bumi punya beza. Berseluar jeans hitam, blaus longgar panjang sampai ke lutut warna hitam dengan motif bunga ros merah kecik-kecik dan berkardigan lengan panjang hitam. Siap berselendang lilit-lilit.
Tapi walau selendang berlilit tetap dilabuhkan sampai ke perut. Bahu pun bertutup. Belakang pun sama dilabuhkan sampai ke pinggang. Serius, aku tak pernah lagi nampak orang pakai selendang bertutup macam tu. Adik-adik aku pakai selendang pun semua stok tutup depan, belakang nampak. Tak balance.
Tapi yang ini... Ini yang pertama kali aku nampak sangat balance. Dah laa comel gila, makin comel pulak aku tengok. Nak-nak bila dia senyum-senyum tu. Menggegar iman betul. Longgar skru lutut nih rasanya. Fuh fuh fuh fuuuhhh!
“Aku pun nak tengok Edward jugaklah kalau macam tu!” Tiba-tiba kawan dia jerit excited.
Aku julingkan mata ke atas. Girls and their obsession for that sparkling gay ass vampire...
“Eh? Tak aci! Tadi kata nak tengok Rise of the Guardians dengan aku. Kenapa tukar last minute pulak ni? Takkan aku nak masuk tengok sorang-sorang pulak?”
Eh, minah comel ni tak nak tengok Twilight? Aku tengok kening dia dah berkerut-kerut. Membuatkan hati aku bertambah yakin memang dialah orangnya. Orang yang sama. Dan ketidakmahuan dia menonton cerita Twilight buat aku rasa dia semakin intriguing. Lain dari yang lain.
“Alaa Senah, kita tengok Twilight laa... Aku memang nak tengok sangat ni. Kan ni cerita final dia.”
Yes, confirmed. Memang Senah! Yes! Yes! Lompat bintang lima kali! Eh, kejap. Twilight cerita final? Means there will be no more sparkling gay ass vampires after this? Alhamdulillah! Balik kang aku nak buat sujud syukur!
Aku tengok Senah dah tarik muncung. Auh... comelnya muncung... rasa nak ikat reben. Heh!
“Aku tak suka laa cerita tu. Afi tadi dah janji dengan aku. Tak aci laa kau ni...”
Aish, manjanya dia bercakap... Nasib baik bukan cakap dengan aku. Inipun aku rasa macam dah nak meleleh ke lantai dah.
“Alaa Senah, lain kali laa kita tengok cerita tu, eh? Hari ni kita tengok Twilight, eh?” Pujuk kawan-kawan dia lagi sambil menarik dia ke kaunter kosong.
Senah geleng. Dia buat keras depan line. Kawan-kawan dia pandang aku macam mintak pengertian supaya tak marah ada adegan tarik-menarik macam tu. Kaunter sebelah lagi dah kosong dan jurutiket dah menggamit aku.
Aku pandang Senah yang membelakangkan aku, kawan-kawan dia dan kemudian ke kaunter tiket.
“Tu laa... Abang dah cakap diorang mesti tak nak tengok cerita tu. Diorang mesti nak tengok Twilight. Nasib baik abang datang jugak, ikut jugak. Tengok dengan abang ajelah cerita Rise of the Guardians tu, ye?”
Laju dia berpusing menghadap aku. Matanya membuntang, mulutnya ditekup. Kawan-kawan dia ikut sama melopong. Aku bagi senyuman yang paling manis aku boleh bagi. Bukan setakat gula berlori-lori aje, siap madu lebah, gula kabung, gula merah, gula melaka, sirap mapel semua sekali aku taruh. Sangat-sangat manis.
“Abang pinjam Senah hari ni ye?” Aku tanya kawan-kawan dia. Pelan-pelan diorang mengangguk.
“Awak...” Hanya itu yang terkeluar dari bibirnya.
Aku terus tarik hujung lengan kardigannya membawa dia ke kaunter bila jurutiket dah menjerit suruh cepat.
Rise of the Guardians, dua.” Aku terus pilih seat kemudian membayar harga tiket.
“Terima kasih,” kataku setelah tiket diserahkan.
Aku berkalih pada Senah yang nyata masih terkejut. Aku tarik lagi hujung lengan kardigannya dan membawanya ke tepi, jauh sikit dari kawasan kaunter tiket. Menyemak je lama-lama kat situ kang buat orang lain marah. Dan bila dah sampai baru dia sentap balik tangan dia. Eleh, macam aku pegang tangan dia je lagaknya. Aku tarik lengan baju aje kot. Itupun secubit je.
“Gila!” bentaknya.
Alahai. Marah pun comel, tak marah lagi comel. Tapi kalau senyum, laaaaagi comel. Aku tarik sengih.
“Tak baik panggil orang gila.”
Membuntang matanya memandang aku.
“Dah awak buat kerja gila, takkan saya nak cakap awak waras? Memang awak gila pun! Eeiii!” Dia dah berpeluk tubuh. Pandangannya dihalakan ke arah lain.
Aku ketawa kecil.
“Bukan nak berterima kasih pun orang belanja dia tengok wayang ni. Marah pulak lagi.”
Dia berpaling semula pada aku. Memang jelas dia marah. Berapi pandangan mata dia. Tapi tak taulah kenapa aku rasa macam mata anak kucing je. Bulat memandang aku. Geramnya... Roar! Rasa nak terkam! Eh? Hold your horses, Daus! Tak halal! Aku berdehem sekali.
“Awak...”
“Err... Senah. Err... Bang...”
Senah diam bila kawan-kawan dia datang menegur. Takut-takut je diorang pandang aku.
“Firdaus. Panggil Abang Daus je, cukup.” Aku senyum. Dan kawan-kawan dia ikut senyum.
“Abang Daus dah beli tiket sekali untuk Senah ye?”
Aku angguk sahaja. Senyum masih tak lekang dari bibir.
“Err... tiket kitorang pukul dua empat puluh lima ni. Tiket korang pukul berapa?”
Aku periksa masa semula di tiket dalam tangan.
“Pukul dua suku.” Jam tangan kukilas sekali.
“Lebih kurang sepuluh minit lagi. Dah boleh masuk dah ni rasanya.” Aku pandang Senah dan senyum lagi. Dia sekadar menjeling tajam.
“Nanti dah habis... Err... Nak balik tu... Err... kau tunggu kitorang ke macam mana?” takut-takut je kawan dia bertanya.
“Bagi can abang date dengan Senah hari ni, boleh? Abang asyik busy je dengan kerja berapa minggu ni. Tak sempat nak jumpa dia. Hari ni baru ada kelapangan. Nanti abang hantar dia balik rumah terus. Boleh ye?”
Dari ekor mata aku boleh nampak Senah terkejut. Aku tau dia mesti tengah bagi pandangan tajam yang boleh membunuh dekat aku sekarang sebab aku rasa macam tersiat-siat je sisi kiri aku ni. Tapi depan kawan-kawan dia aku buat cool. Kawan-kawan dia saling berpandangan sesama sendiri.
“Err... Ok, kitorang bagi can kat abang. “
Aku pandang Senah yang terkejut dengan respond kawan-kawan dia. Melopong dia pandang kawan-kawan dia. Aku ketawa sakan, tapi dalam hati. Serius rasa riang ria. Lain yang aku plan, lain yang jadi. Memudahkan kerja aku pulak tu. Alhamdulillah banyak-banyak. Balik ni aku kena buat sujud syukur banyak-banyak kali.
“Ok Senah, Abang Daus. Err... enjoy korang punya movie. Kitorang nak pergi jalan-jalan dulu.” Kawan-kawan dia melambai. Aku balas.
“Eh, korang!” Senah dah mula melangkah, nak mengikut kawan-kawan dia.
“Diari awak ada kat saya.” Suara aku perlahan, tapi cukup kuat untuk dia dengar. Langkahnya termati. Lambat-lambat dia berpusing menghadap aku. Muka dia merah.
“Ma... Macam mana boleh ada... Ada kat awak?”
Aku senyum dan mendekatinya.
“Masa kat Ameer Ehsan tu, masa kawan awak tarik awak, diari awak jatuh. Saya nak panggil awak masa tu tak tau nama. Takkan nak oi, oi je. Kang lagi laju awak lari daripada saya.”
Bertambah merah pipi dia. Blusher original, comel naik lima puluh kali ganda. Fuh, relax Daus. Relax.
“Awak... Err... Awak ada baca tak?”
Aku ketawa kecil.
“Ada.”
Terus membuntang biji mata dia. Tegak-tegak habis badan dia.
“Awak-“
“Saya baca sampai personal bio je. Cari maklumat. Saya tak selak lebih dari tu.”
Dia kecilkan mata. Skeptikal laa tu. Jahat-jahat aku, takdelaa nak baca-baca diari orang ni. Diari adik-adik lainlaa cerita. Boleh jugak aku buat bahan sepanjang tahun. Silap-silap seumur hidup jadi bahan aku. Hahahahah
“Tak sempat nak pulangkan. Memang niat nak pulangkan, tapi tak sempat. Saya sibuk sangat-sangat. Sorry.”
Dia merengus. Aku kilas jam tangan. Ada lebih kurang lima minit lagi wayang nak mula.
“Cerita dah nak start. Kita masuk dulu? Nanti saya bagi balik diari tu. Memang niat nak bagi hari ni. Ada dalam kereta. Tapi kita tengok movie dulu ye?”
Senah gigit bibir bawahnya.
I promise you I am not a bad guy. Kalau saya jahat, awal-awal lagi saya dah buat macam-macam. Sekarang ni saya janji dengan awak. Lepas tengok movie ni, saya hantar awak balik terus. Saya pulangkan balik diari awak. Serius ni. No more joking around.” Aku angkat tangan kanan.
Teragak-agak, tapi dia jalan juga akhirnya menuju ke kaunter masuk. Aku hela nafas lega.
“Popcorn? Sweet corn? Drinks? Anything?” soal aku sebaik melepasi check-in tiket.
Dia geleng. Aku beratur jugak dekat kaunter makanan ringan tu. Nak tak nak Senah mengikut je.
“Bagi kombo yang ni. Soft drink tu bagi grape eh?” Aku pandang Senah yang tayang muka tak ada perasaan di sebelah. Pandangannya tepat pada papan menu di depan. Aku tarik senyum. Kalau orang dah comel, buatlah muka macam mana pun, tetap comel.
“Sepuluh ringgit.”
Aku hulurkan not merah.
“Terima kasih.”
Kotak popcorn aku jinjit di tangan kanan sekali dengan air mineral. Minuman bergas aku pegang dengan tangan kiri.
“Ok, let’s go. Movie dah dekat nak start sangat dah ni.”
Senah jalan menonong depan aku. Selamba dia je, macam tau hall mana nak masuk.
“Sayang oi, hall tiga laa. Sayang nak kemana tu? Sebelah sini laa.”
Senah berpusing laju dan sebaik tiba sebelah aku, bahu aku ditumbuknya. Membuntang mata aku pandang dia.
Dia balas semula, berani. Spontan aku tak jadi marah. Senyum senget terukir.
“Takpelah. Sayang punya pasal, abang redha je.”
Bertambah bulat mata dia. Aku sengih.
“Dah, jom jom. Lambat-lambat nanti dah start.” Aku terus jalan. Aku dengar dia merungut, tapi masih juga mengikut. Hai laa Senah... Senah...







Bab 6.

“Siapa jaga gerai pisang goreng hari ni?” Aku mulakan bicara kosong setelah lima minit meninggalkan kawasan parkir Summit. Kena pulak melekat dalam kesesakan lalulintas depan Summit tu. Lambat betul nak lepas masuk KESAS.
“Makcik,” jawabnya sepatah.
If I may ask, awak buat apa sekarang?”
Misi mencungkil latar belakang bermula. Dalam panggung tadi masing-masing senyap. Dah keluar panggung aku baru ingat nak ajak pergi makan, dia dah sibuk nak balik. Ikutkan aje.
“Sekarang saya tengah dalam kereta, driver saya nak hantar balik rumah.” Mendatar je nada dia. Tapi sinis sungguh jawapan yang keluar dari bibir mungil tu. Aku senyum.
Let me re-phrase my question. Sekarang awak tengah buat apa selain dari jual pisang goreng?”
“Sekarang selain jual pisang goreng, dah ada tambah keledek goreng, keladi goreng dengan sukun goreng. Tak lama lagi nak tambah keropok lekor pulak.” Nada dia masih mendatar.
Mendidih je aku dengar jawapan sarkastik panjang lebar dia tu. Aku yang salah bagi soalan ke apa ni? Serius rasa macam nak cubit-cubit je pipi tembam pau terlebih yis dia tu. Geram. Geram gila!
“Cempedak goreng takde ke?” balas aku, sinis.
“Cempedak goreng kena tunggu musim cempedak. Sekarang bukan musim, jadi takde.”
Argh! Sakit jiwa pulak aku dengar jawapan nada mendatar dia tu. Sarkastik gila Senah ni. Bercakap relax je, tapi makan dalam punya.
Fine. Lupakan jelah soalan tu,” kataku akhirnya. Dan saat aku mengilas pandang ke arahnya, aku menangkap senyum kemenangan terukir sesaat di bibir itu sebelum dia tiba-tiba tayang muka tak ada perasaan. Aku tarik senyum.
“Nama.”
“Ha?”
Aku kilas padanya sekali lagi kemudian kembali ke lebuhraya di hadapan.
“Nama awak laa.”
“Senah laa. Kan dah tau?” Dia merengus.
I want your real name. Full name kalau boleh.” Aku kilas padanya lagi. Dia tengah tarik muncung. Aku senyum dan geleng-geleng.
“Buat apa?” soalnya kemudian, garang.
“Sebab Senah tu tak ada makna. Your real name mesti sedap maksud dia, kan?”
“Sibuk je,” gumamnya perlahan kemudian mengalih pandangan ke kiri. Hampir seluruh tubuhnya dikalih menghadap ke sebelah kiri.
Aku senyum dan geleng lagi. Nak tergelak pun ada, tapi aku tahan je. Aku biarkan dia melayan perasaan sendiri. Hanya lagu-lagu dari USB player sahaja yang kedengaran sayup-sayup. Sengaja pasang perlahan. Ingat nak borak tadi, tapi dah dia buat sombong, takpelah. Kita layankan aje.
“Awak duduk mana?” Dekat-dekat nak sampai ramp Exit Kota Kemuning tu aku buka mulut.
“Hantar kat Masjid An-Naim tu.”
“Jalan Kebun? Awak duduk dekat dengan masjid tu ke?”
Dia angguk, kemudian geleng. Aku jungkit sebelah kening.
Meaning?”
“Iye, Jalan Kebun. Tak, bukan dekat situ.” Sarkastik je nada dia. Aku sengih.
“Habis tu awak duduk mana?”
Dia diam. Lama aku tunggu dia bagi jawapan, tapi dia tetap diam. Sampai dekat dengan traffic light berdekatan Econsave tu, dia masih diam.
“Kalau awak tak nak jawab, saya pusing balik pergi Summit.”
Dan bahu aku terus kena tumbuk. Tumbuk bukan main-main pulak tu. Nasib baik memang tengah berhenti. Kot tak, ada jugak yang terkemalangan.
Aku gosok-gosok bahu kiri yang sakit.
“Apasal awak ni garang sangat?” rungut aku.
“Takde. Dengan awak je. Sebab awak gila.” Mendatar je, tapi berbisa menyengat.
Aku gelak.
I’m sorry but I can’t help it, sebab awak comel sangat.”
Tajam matanya memandang aku penuh kemarahan. Berkerut-kerut kening dia. Terketap-ketap giginya. Serius comel.
“Susahlah cakap dengan orang gila nih. Huh!”  Dia silangkan tangan di dada dan terus berkalih menghadap ke kiri. Aku ketawa kecil.
“Cepat Senah, tell me. Kalau tak saya u-turn. Lampu dah hijau dah kat depan tu.”
Dia merengus kuat.
“Yelah. Sibuk je,” omelnya dan akhirnya memberikan arahan jalan. Aku sengih.
Sampai di sebuah simpang dia suruh aku berhenti tiba-tiba. Berdecit tayar Civic dipaksa berhenti mengejut. Sudahlah jalan penuh pasir. Tau-tau je aku terhidu bau getah terbakar. Aku pandang dia minta penjelasan.
“Saya turun kat sini. Bukak kunci pintu ni.” Dia rungkaikan tali pinggang keledarnya.
“Saya cakap saya hantar awak sampai rumah tadi, kan?”
“Dah sampai laa ni,” balasnya selamba lalu menadah tangan.
Aku pandang tapak tangan dia, kemudian pandang dia semula. Kening kujungkit.
“Apa?”
Dia merengus.
“Diari saya lah. Buat-buat lupa pulak. Cepatlah. Bak diari, lepas tu bukak kunci pintu ni. Saya nak turun.”
Hampir aku menepuk dahi sendiri. Memang terlupa betul pasal diari tu. Aku seluk poket di pintu sebelah aku. Diari berkulit hitam itu aku keluarkan. Baru nak buka kunci pintu, tiba-tiba aku rasa tak jadi. Senyum senget aku tarik.
“Saya turunkan awak betul-betul depan rumah awak. Kalau tak, saya tak bagi diari ni, tapi awak boleh turun kalau awak nak turun sekarang.”
Merah padam terus muka comel tu. Berkerut-kerut kening dia. Aku masih sengih. Dan penumbuknya hinggap lagi di bahu. Tak sempat aku nak mengelak. Bahu yang sakit aku usap perlahan.
“Dah tiga kali awak tumbuk bahu saya ni. Esok-esok kalau lebam, saya claim medical expenses kat awak.”
“Huh. Memang padan dengan muka tu. Dengan orang gila macam awak ni, kekadang cakap pun tak guna, kena bagi sekali, baru paham. Sekarang ni, awak nak bagi ke tak diari saya tu?”
Mulut awek pisang goreng ni memanglah sangat-sangat tajam.
“Saya bagi bila dah sampai depan rumah awak.”
Dia pegang kepala.
“Argh!! Degil!!” Jeritnya.
Aku ketawa kecil. Macam dah nak menang aje ni.
“Tu, masuk simpang ni. Jalan terus sampai hujung,” arahnya, garang. Lepas tu bibir tu terkumat-kamit merungut.
Aku gelak. Sumpah comel. Diari aku kembalikan ke poket di pintu dan memandu perlahan memasuki simpang yang dikatakannya. Sampai hujung jalan, sebuah rumah banglo dua tingkat tersergam indah. Biar betul? Kalau macam gini punya mewah, apa motif dia meniaga pisang goreng?
“Rumah ni?” soal aku inginkan kepastian. Dia angguk.
Aku parkirkan kereta di sebelah sebuah Toyota Avanza. Sebaik mematikan enjin, kunci terbuka secara automatik. Senah terus berpaling pada aku dan menadah tangan. Aku tarik diarinya kemudian membuka pintu lalu keluar. Aviator aku tolak ke atas dan memerhati sekeliling kawasan rumah itu.
Tiba-tiba diari dalam tangan aku dirampas. Terkejut aku. Tak perasan pulak masa bila dia datang depan aku. Senah terus meluru ke depan pintu rumah. Laju aku mengekor juga. Tapi langkahku terhenti lebih kurang semeter dari pintu utama.
“Assalamualaikum!” Senah terus pulas tombol pintu dan masuk.
Err... aku patut masuk terus sekali ke tercongok je depan pintu ni?
“Waalaikumussalam. Ni apasal balik-balik je nak marah-marah ni?”
Aku dengar suara seorang wanita menegur.
“Jumpa orang gila tak faham bahasa, mau tak marah-marah? Sakit hati betul!”
Amboi, kemain lagi. Tak habis-habis cop aku orang gila. Sikit punya hensem macho macam gini pun kena cop gila. Kesian aku.
“Dah masuk tak reti-reti nak tutup pintu. Biar je terpelohong camtu. Budak ni... Hish!”
Ada derap kaki menghampiri pintu. Aku tegakkan badan, betulkan baju t dan kemaskan seluar.
“Assalamualaikum makcik.”
Sesopan mungkin aku bagi salam pada wanita yang aku kira berusia sudah separuh abad depan aku ni. Siap pakej dengan senyuman penambat hati bakal mak mertua. Err... Confident je.
Terkejut mungkin, dia terus menyorok balik pintu. Eh, apasal? Aku ada rupa macam perompak penyamun ke tetiba melompat terus menyorok belakang pintu ni?
“Eh, waalaikumussalam. Err... Nak cari siapa ye?” Wanita itu bersuara dari balik pintu.
“Err... Saya Firdaus. Saya yang hantarkan Senah balik tadi... Err.. Mintak maaf ye makcik, dah hantar balik baru bagitau. Patut masa keluar tadi lagi saya minta izin dulu.”
“Eh, bukan dia keluar dengan kawan-kawan dia ke tadi? Ya Allah budak bertuah ni. Ha, sekejap ye, makcik ambik tudung sekejap.”
Owh, sebab dia tak bertudung tadi, jadi itu pasal melompat tiba-tiba. Bukan sebab aku serupa monster. Fuh, lega. Tapi, refleks yang melampau tu memang sebijik macam Senah. Aku senyum sendiri.
“Haa... Kamu cakap apa tadi? Dia keluar dengan kamu? Bukan dengan kawan-kawan dia?”
Alamak, mak dia ni ustazah ke apa? Bertudung labuh siap ha. Masaklah kau Daus kena gulai sat lagi. Adeehhh... Eh, ye ke mak dia? Aviator atas kepala aku tarik, lipat dan selitkan pada kolar baju.
“Err... Memang dia keluar dengan kawan-kawan dia. Terserempak.”
Dia kerut kening. Ya Allah, saling tak ubah. Serius sama.
“Terserempak aje takkan sampai balik sekali?”
Err... nak kelentong macam mana ni eh?
“Err.. terserempak, lepas tu saya join sekali. Alang-alang saya nak balik, saya hantarkanlah sekali,” jawab aku separa jujur.
“Ooo...” Terangguk-angguk kepalanya.
Sembunyi-sembunyi aku hela nafas lega.
“Dah keluar berjalan apasal marah-marah pulak tu?”
Err...
“Dia marahkan saya. Nak jumpa tapi asyik tak sempat. Sibuk dengan kerja. Itulah tu.”
Auta yang tak berapa nak auta. Betul apa? Memang hakikatnya macam tu. Cuma sebab apa nak jumpa tu je yang aku tak bagitau. Nak mampus? Hahahahah!
“Tak pernah pulak dia bagitau dia ada kawan...” gumamnya perlahan tapi masih boleh ditangkap telinga lintah aku ni.
Aku tarik senyum.
“Beria je budak ni konon kata selagi tak habis sekolah...” gumamnya lagi.
Senyum aku terus mati. Gulp! Selagi tak habis sekolah? Memang hangit rentunglah kau Daus! Budak sekolah lagi! Kau umur dah berapa Daus? Aduh, ini memang betul-betul gila ni! Masak aku, masak!

Peluh dingin mula merenik di dahi.

BERSAMBUNG

No comments:

Post a Comment